پوست و مو, مقالات آموزنده

دلایل ایجاد ریزش مو و پیشگیری از آن

هنگامی متوجه ریزش موهای خود می شوید که موهای اضافی بر روی شانه­ ی سر و گاهی پوست خود را می بینید و ممکن است این ریزش تا خالی شدن کف سر ادامه پیدا کند. طاسی معمولا در اثر ریزش زیاد مو از کف سر ایجاد می گردد و می تواند به دلایل ارثی، استفاده از داروهای خاص و یا شرایط پزشکی یا روحی و روانی خاص حاصل شود. هر کسی  اعم از زن، مرد و کودک ممکن است ریزش مو را تجربه کند.

برخی از افراد ترجیح می دهند کم پشت شدن موهای خود را پنهان نکرده و اقدامی نیز برای جلوگیری از آن انجام ندهند و برخی دیگر ممکن است کم مویی خود را با آرایش، موی مصنوعی یا کلاه و… بپوشانند و گروهی دیگر از داروها و یا عمل های جراحی برای درمان ریزش موی خود استفاده نمایند. اما باید توجه داشته باشید. هر کدام از این روش ها به تناسب دلیل ریزش و ویژگی های فرد می تواند روش مناسب باشد و مشورت با متخصص در این مورد بسیار مفید خواهد بود.

علایم ریزش مو

در پزشکی معمولا برای ریزش مو از اصطلاح آلوپسی alopecia استفاده می شود. مدل طاسی از نوع کم پشت شدن تدریجی موها در بالای سر فراوان ترین نوع آلوپسی است و تقریبا یک سوم از زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع از آلوپسی ماندگار است اما دیگر انواع آلوپسی مانند ریزش موی منطقه ای (alopecia areata) موقتی می باشد و شامل ریزش مو از کف سر یا دیگر قسمت های بدن می گردد.

علت های ریزش مو

از دلایل ریزش مو می توان به تغییرات هورمونی، خراش یا صدمه دیدن مو اشاره کرد؛ همچنین برخی از پیازهای مو فاز رشدی کوتاهتری دارند، در نتیجه دسته های مویی نازکتر و کوتاهتری می سازند. موهای شما دائما در چرخه رشد و استراحت قرار دارد که این چرخه ها در افراد مختلف،  متفاوت است. اما به طور کلی فاز رشد موی کف سر که آناژن (anagen) نامیده می شود، معمولا 2 تا 3 سال طول می کشد. در طول این دوره موها کمتر از یک سانتی متر در هر ماه رشد می کنند.  فاز استراحت که تلوژن (telogen)  نامیده می شود، معمولا 3 تا 4 ماه طول می کشد. در انتهای فاز استراحت، مو ها می ریزند و و در همین محل موهای جدید شروع به رشد می کنند.

شامپو ضد ریزش مو | جوشوده

بیشتر افراد در حالت طبیعی روزانه 50 تا 100 موی خود را از دست می دهند؛ اما با داشتن حدود 100000 مو در کف سر، این میزان ریزش مو نباید سبب کم پشت شدن موی سر شود.

افزایش سن به طور طبیعی سبب کم پشت شدن تدریجی مو می شود. با وجود این چنانچه سرعت ریزش  مو بیشتر از سرعت رویش مجدد آن باشد، یا زمانی که  موهای جدید نازکتر از موهای از دست رفته باشند و یا موها به صورت پراکنده رویش کنند، ریزش مو می تواند منجر به طاسی گردد.

تغذیه نامناسب و ریزش مو

دریافت ناکافی پروتئین و آهن در رژیم غذایی و داشتن تغذیه ای نادرست سبب ریزش مو می گردد. رژیم های غذایی غلط و بیماری های خاصی مانند اختلالات مربوط به خوردن می توانند سبب تغذیه نامناسب در شما شوند.

مصرف داروها و ریزش مو

 داروهای خاصی که برای درمان بیماری های مجرای گوارشی، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی و فشار خون تجویز می گردند، ممکن است سبب ریزش مو در برخی از افراد گردند. همچنین قرص های ضد بارداری ممکن است سبب ریزش مو در برخی از افراد شوند.

بیماری  ها

بیماری هایی مانند دیابت و لوپوس ممکن است سبب ریزش مو شوند.

درمان های پزشکی و ریزش مو

شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز ممکن است سبب ریزش مو گردند. تحت این شرایط فاز آناژن مو متاثر می گردد. بعد از قطع این درمان ها معمولا موهای شما شروع به رویش می کنند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی ممکن است باعث ریزش موی موقت گردد. تغییرات هورمونی به دلایلی مانند بارداری، زایمان، قطع قرص های ضدبارداری، شروع یائسگی و کم کاری یا پرکاری تیروئید ایجاد می شود. در پی تغییرات هورمونی، ریزش مو ممکن است تا 3 ماه به تاخیر بیافتد، همچنین رویش مجدد موهای جدید نیز ممکن است 3 ماه طول بکشد. در طول بارداری، موها به طور طبیعی پرپشت تر و ضخیم تر می باشند. معمولا 3 ماه بعد از زایمان ریزش‌مو اتفاق می افتد. چنانچه عدم تعادل هورمون ها به دلیل تولید اضافی تستوسترون باشد، سبب نازک شدن موها در قسمت تاج سر می گردد. با اصلاح عدم تعادل هورمون ها، ریزش نیز متوقف می شود.

رفتار با مو

  مواد شیمیایی که برای رنگ کردن، دکلره کردن و یا صاف کردن و فر کردن موقتی مو استفاده می گردند، چنانچه بیش از اندازه و یا به شیوه غلطی استفاده شوند، سبب آسیب به مو و شکننده شدن آن می گردند. استفاده بیش اندازه از سشوار نیز چنانچه به ساقه مو آسیب وارد نماید می تواند سبب ریزش مو شود.

ضد ریزش مو | جوشونده

عفونت های پوست سر

عفونت هایی مانند قارچ ها می توانند به موها و پوست سرتان هجوم ببرند و سبب ریزش‌مو شوند. زمانی که عفونت ها درمان شوند، معمولا موها مجددا شروع به رویش می کنند. عفونت های قارچی معمولا با مصرف داروهای ضد قارچی درمان می شوند.

پیشگیری

نکات ذیل به شما کمک می کند تا موهای خود را سلامت نگه دارید و ریزش موی تان به حداقل برسد:

  • رژیم متعادلی از انواع مواد مغذی دریافت کنید.
  • مصرف الکل و دخانیات را ترک کنید.
  • ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانید.
  • با ملایمت با موهایتان رفتار کنید. هروقت که ممکن بود اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند.
  • از محکم بستن موهای خود به شکل دم اسبی و… اجتناب نمایید.
  • از پیچیدن، پوش دادن و کشیدن موها اجتناب نمایید.
  • استفاده از تونیک های تقویت مو که دارای تاییدیه های لازم و مستندات اثبات کارایی تجربی باشند.

سخن آخر

مو نقش به سزایی در زیبایی ظاهری فرد دارد. موهای زیبا و سلامت، چهره ای جوان تر و زیباتر از شما به نمایش خواهند گذاشت. برای سلامت موهای خود از یک سبک زندگی سالم استفاده کنید و به تغذیه خود و موهای خود توجه کنید.

تغذیه ی موهای خود را فراموش نکنید…

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *