پوست و مو, طب سنتی

ماسک زردچوبه ماسکی معجزه آسا برای پوست

ماسک زردچوبه | جوشونده

چرا باید از ماسک زردچوبه استفاده کنیم؟

زردچوبه به علت وجود ترکیب کورکومین در ساختار خود، دارای نقش محافظتی برای پوست می باشد. این ادویه مملو از آنتی اکسیدان بوده و از این رو بدن و پوست بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید. به زبان ساده، زردچوبه یک دارایی بزرگ و ارزشمند در جنگ با فرآیند پیری است و ماسک زردچوبه می تواند فواید زیادی برای پوست به همراه داشته باشد.

در این خصوص مقالات متعددی به چاپ رسیده و از نقش و فواید این ادویه جادویی صحبت شده است. غیر از مصرف خوراکی زردچوبه، مصرف موضعی آن به تنهایی و در ترکیب با مواد دیگر مفید و موثر گزارش شده است. در این مقاله سعی کرده ایم با توجه به منابع و سایت های معتبر، بهترین و معتبرترین ماسک های زردچوبه را برایتان معرفی کنیم.

انواع گوناگونی از ماسک زرچوبه توسط متخصصین زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از این ماسک ها گزارش نشده است. با این حال، ما همیشه توصیه می کنیم قبل از استفاده از هر ماسک روی کل صورت، آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش نمایید. اگر پس از استفاده از ماسک، علایمی شامل قرمز شدن، تورم یا خارش ایجاد شد، از آن استفاده نکنید. شایان ذکر است در استفاده از هر ترکیب درمانی و زیبایی، توصیه های متخصصین و پزشکان در اولویت می باشد.

 در ادامه انواع مختلف ماسک زردچوبه، شیوه تهیه و کاربرد آن ها اشاره خواهد شد.

ماسک ضدپیری زردچوبه

زردچوبه به عنوان ماسک صورت به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان عمل می نماید. ساده ترین ماسکی که می توان با زردچوبه تهیه کرد، شامل تهیه خمیر زدچوبه با استفاده از آب می باشد. اگر می خواهید قدرت آنتی اکسیدانی بیشتری به صورت خود بدهید و همیشه پوست با طراوت و شادابی داشته باشید، این همان ماسکی است که باید امتحان کنید.

روش تهیه

یک قاشق چایخوری زردچوبه را با آب کافی مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. اگر می خواهید غلظت و اثرات مفید ماسک را افزایش دهید می توانید یک قاشق چایخوری پوره بادام را به آن اضافه نمایید. ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید فقط 10 دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب گرم یا گلاب، ماسک خشک شده را از پوست جدا کرده و صورت خود را به صورت کامل بشویید. در انتها از یک مرطوب کننده پوست صورت استفاده نمایید.

ماسک زردچوبه مخصوص درمان آکنه

ماسک زردچوبه مخصوص درمان آکنه

زردچوبه می تواند یک درمان موثر برای آکنه باشد. اما برای افزایش اثر بخشی آن از عسل استفاده کنید. عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی است و از این رو در این ماسک معجزه می کند.

روش تهیه

یک قاشق چایخوری زردچوبه، یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری آب گرم را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. یک لایه نازک از ماسک را روی صورت خود بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک زردچوبه برای هایپرپیگمنتیشن

ماسک زردچوبه برای هایپرپیگمنتیشن

برای تهیه این ماسک، مقداری لیمو اضافه خواهیم کرد، زیرا لیمو یک سفید کننده طبیعی است. زردچوبه به رنگدانه سازی کمک می کند، اما لیمو و ماست برای از بین بردن لکه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تهیه

نصف قاشق چایخوری زردچوبه، یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری ماست را مخلوط کنید. ماسک را روی تمام صورت خود بزنید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک زردچوبه و شیر برای لکه بری و درخشان شدن پوست

ماسک شیر یکی دیگر از ماسک هایی است که خاصیت سفید کنندگی و روشن کنندگی پوست را داراست. علاوه بر این، شیر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم است که پوست شما را از درون تغذیه می کند.

روش تهیه اول

1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و شیر را به اندازه کافی مخلوط کنید تا خمیری صاف به دست آید. سپس این خمیر را روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه، ماسک صورتتان را با آب ولرم بشویید.

روش تهیه دوم

 2 قاشق غذاخوری آرد (می توان از آرد معمولی، آرد برنج یا جو دوسر آسیاب شده استفاده کرد)، 1 قاشق چایخوری زردچوبه، 3 قاشق غذاخوری شیر. برای مقابله با آکنه می توانید از ماست نیز استفاده کنید و نصف قاشق چایخوری عسل.

آرد، زردچوبه، عسل و شیر را مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. سپس لایه نازک از ماسک آماده شده را به صورت خود بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه خشک شود. ماسک را با آب ولرم به آرامی مالش دهید تا پاک شود. سپس پوست را با استفاده از کرم مرطوب کننده مرطوب نمایید.

ماسک روشن کننده پوست با زردچوبه و روغن نارگیل

ماسک روشن کننده پوست با زردچوبه و روغن نارگیل

نارگیل برای مقابله با مشکلات پوستی و نیز افزودن رطوبت به پوست عالی است. افرادی که پوست خشک دارند از مزایای این ماسک بهره مند می شوند. روغن نارگیل به شما کمک می کند تا تعادل چربی طبیعی پوست خود را برقرار کنید. همچنین این ماسک برای از بین بردن لکه های صورت نیز مفید می باشد.

روش تهیه

2 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و روغن نارگیل را به اندازه کافی مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ و صاف ایجاد شود. سپس با حرکات دورانی به آرامی خمیر را روی صورت خود بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. این ماسک را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید. اگر استفاده از این ماسک باعث شد تا دچار آکنه شوید، استفاده از آن را متوقف نمایید.

ماسک لایه بردار زردچوبه ( ماسک مناسب برای پوست های چرب)

زردچوبه می تواند التهاب را کاهش دهد و سلول های مرده پوست صورت را از بین ببرد. این ماسک لایه بردار، چربی اضافی پوست را نیز جذب کرده و منافذ پوست را تمیز می نماید و از انسداد، آکنه و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می کند. این ماسک برای افرادی که پوستی چرب دارند مناسب می باشد.

روش تهیه

1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و 2 قاشق غذاخوری آرد گندم گرم شده را مخلوط کنید. بعد از یک دقیقه مخلوط کردن، گلاب را اضافه نمایید. حالا خمیر غلیظی دارید. این خمیر را روی صورت خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید و صورت خود را خشک کنید. اگر پوست شما خشک است از مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک زردچوبه مناسب پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید می توانید با ترکیب 1 سفیده تخم مرغ، 2 قطره روغن زیتون، آب لیمو تازه، گلاب و نصف قاشق چایخوری زردچوبه را مخلوط و خمیر حاصل را به عنوان ماسک مناسب صورت خود استفاده نمایید. این ماسک را می توان در تمام مناطق خشک پوست مانند صورت، گردن، آرنج و زانو به کار برد. اجازه دهید. کاملا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک زردچوبه تسکین دهنده التهاب پوستی

خواص شگفت انگیز زردچوبه در فواید گوناگون و کاربردهای متنوع آن است. اگر پوست شما دچار تحریک شد، ماسک زردچوبه می تواند مفید باشد. برای این منظور می توان از آلوئه ورا نیز کمک گرفت. آلوئه ورا یکی از آرامش بخش ترین گیاهانی است که می توانید روی صورت خود قرار دهید که در عین حال خواص ضد میکروبی نیز دارد.

روش تهیه

1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را در یک کاسه مخلوط کرده و سپس به آن آب اضافه نمایید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی صورت خود بمالید. بگذارید بیشتر از 20 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

ماسک صورت زردچوبه برای پوست چرب

اگر پوستی چرب و مستعد آکنه و جوش دارید، این ماسک معجزه می کند. شما می توانید این کار را با آب معمولی انجام دهید، اما اگر می خواهید نتایج بهتری داشته باشید با گلاب نیز می توان این ماسک را تهیه نمود.

روش تهیه

یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و 2 قاشق غذاخوری خاک رس طبیعی را مخلوط کنید. سپس به آن آب اضافه کنید تا خمیر غلیظی بدست آید. روی صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود. پس از خشک شدن، با آب خنک بشویید و بگذارید صورت شما خود به خود خشک شود.

آیا ماسک زردچوبه باعث ایجاد لکه در پوست می شود؟

این سوال، یکی از رایج ترین سوالات در خصوص استفاده از ماسک زردچوبه است. نگرانی از رنگین شدن پوست بعد استفاده از ماسک های زردچوبه همواره یکی از بزرگ ترین دغدغه های کاربران آن می باشد. توجه نمایید ماسک زردچوبه صورت شما را زرد یا نارنجی نمی کند ، به شرطی که یک لایه نازک از ماسک را استفاده نمایید و بعد از مدت زمان ذکر شده در دستورالعمل ها، پوست خود را به صورت کامل شستشو نمایید.

منابع مورد استفاده:

Debjit Bhowmik, Chiranjib, K. P. Sampath Kumar, Margret Chandira, B. Jayakar Turmeric: A Herbal and Traditional Medicine, Archives of Applied Science Research, 2009, 1 (2) 86-108,oimbatore

Thanya Promsorn, Development of herbal facial mask cream from suan sunandha palace facial beauty, International Journal of Advances in Science Engineering and Technology, ISSN: 2321-9009, Volume-5, Issue-1, Jan

Alexandra R Vaughn, Amy Branum, RajaK Sivamani, Effects of Turmeric (Curcuma longa) on Skin Health: A Systematic Review of the Clinical Evidence, Phytother Res, . 2016 Aug; 30 (8):1243-64. doi: 10.1002/ptr.5640. Epub 2016 May 23.

https://www.healthline.com/health/turmeric-for-skin#helps-treat-psoriasis

https://www.theglowingfridge.com/glowing-skin-series-brightening-turmeric-diy-face-mask/

https://www.soapqueen.com/bath-and-body-tutorials/diy-tumeric-clay-face-mask/

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *