عسل

عسل طبیعی و کاهش قند خون

عسل طبیعی | جوشونده

در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف عسل طبیعی بر قند و فشار خون افراد می پردازیم. بیماری‎های قلبی عروقی بزرگترین دلیل مرگ و میر افراد در سراسر جهان هستند. تقریبا 17.3 میلیون نفر در جهان درسال 2008 به خاطر بیماری‎ های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند که برابر 30% کل مرگ‎ ها در دنیاست. پیش بینی می ‎شود که این تعداد به 23.6 میلیون نفر در سال 2030 برسد.. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی بیشتر از 45% مرگ ‎هایی که در ایران اتفاق می‎افتند به دلیل بیماری ‎های قلبی عروقی است. به طور کلی، بیماری قلبی و عروقی درمان نشده می‎ تواند بار فردی و اجتماعی سنگینی را به همراه داشته باشد.

عوامل بیماری ‎های قلبی عروقی شامل سیگار کشیدن، کلسترول خون بالا، چاقی و دیابت هستند که همگی مرتبط با عادات تغذیه ‎ای نامناسب افراد می‎باشند. در بین این عوامل، فشار خون و قند خون بالا می‎توانند با تغییر رفتارهای غذایی اصلاح شوند. ادعا شده که جایگزینی شکر با عسل طبیعی می ‎تواند قند خون ناشتا را بهبود دهد. اگر تاثیر مثبت مصرف عسل طبیعی بر قند خون و فشارخون به اثبات برسد، در این صورت می ‎توان تا حدود زیادی برخی عوامل خطر بیماری ‎های قلبی عروقی را  با مصرف عسل طبیعی کاهش داد و بنابراین بار سنگین ناشی از آن را کم کرد.

خواص عسل | جوشونده

تاثیر مصرف عسل طبیعی بر قند و فشار خون

در یک آزمایش تاثیر مصرف عسل طبیعی در مقایسه با شکر بر روی قند خون ناشتا و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در افراد سالم مورد بررسی قرار گرفت.

عسل بدون شکر | جوشونده

سفارش آنلاین عسل طبیعی جوشونده

برای انجام این آزمایش60  دانشجوی 18 تا 30 سال از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند.

از شرکت کنندگان خواسته شد که فعالیت فیزیکی یا رژیم غذایی خود را طی دوره مطالعه تغییر ندهند. افرادی که دارو یا هر گونه مکمل غذایی دریافت می‎کردند یا مقدار قابل توجهی عسل روزانه مصرف می‎کردند یا رژیم معمول خود را تغییر دادند و نیز کسانی که 80% دستورالعمل مطالعه را پیروی نکردند، از مطالعه کنار گذاشته شدند.

عسل | جوشونده

این افراد 70 گرم عسل طبیعی را که در 250 میلی لیتر آب معمولی حل شده بود مصرف کردند و افراد گروه شکر نیز همین مقدار شکر را که در همین مقدار آب معمولی حل شده بود یک بار در روز  و 2 ساعت پس از صرف ناهار به مدت یک ماه مصرف کردند.

از عسل طبیعی که دارای برگه ی تایید آزمایشگاه بود در این آزمایش استفاده شد.

تاثیر مصرف عسل طبیعی بر قند ناشتا و فشار خون افراد به صورت مرتب و با روش های علمی و توسط افراد متخصص بررسی و ثبت شد.

در پایان یک ماه آزمایش، بررسی افراد نشان داد قند خون ناشتا در افرادی که عسل طبیعی مصرف کرده بودند کاهش و در گروهی که شکر مصرف کرده بودند افزایش پیدا کرده بود.

البته این آزمایش نشان داد تفاوت معناداری در فشار خون افراد با مصرف عسل به وجود نمی آید.

در نتیجه مصرف عسل می‎تواند باعث کاهش قند خون ناشتا در افراد سالم در مقایسه با افرادی شود که شکر مصرف می کنند.

 آزمایش های دیگری هم بر روی افراد بیمار دیابتی و دارای اضافه وزن صورت گرفته که نشان می دهد مصرف عسل طبیعی به میزان 30 گرم در روز می‎تواند موجب کنترل بهتر قندخون در افراد دیابتی شود.

چگونگی تاثیر مصرف عسل طبیعی بر قند خون ناشتا  به صورت دقیق معلوم نیست. با این حال به نظر می‎رسد اثر مصرف عسل طبیعی بر روی قند خون احتمالا به دلیل وجود ریز مغذی ‎های آن مثل آنتی اکسیدان‎ ها، روی، مس، فروکتوز و گلوکز و سایر مواد ناشناخته‎ی ‎موجود در آن باشد. همچنین مصرف عسل طبیعی موجب افزایش ترشح انسولین در بدن می گردد.

فراموش نکنیم عسل یکی از عجایب غذایی دنیاست و خداوند در قرآن به عنوان شفا به آن اشاره کرده است. مصرف عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و جایگزینی شکر و قند با آن می تواند یکی از گام های مهم در اصلاح رژیم غذایی و داشتن یک سبک زندگی سالم باشد.

عسل و پیری | جوشونده

تشخیص عسل طبیعی

نکته مهم و اساسی، استفاده از یک عسل طبیعی است. متاسفانه در برخی سایت ها و کانال ها، روش های متعددی برای تشخیص یک عسل طبیعی ارایه شده است. از ریختن عسل در آب و استفاده از کبریت و سوزاندن آن یا استفاده تخم مرغ و …

حتی برخی افراد سودجو شکرک نزدن (یا اصطلاحا رس نبستن) عسل را دلیل طبیعی بودن آن عنوان می کنند. در این حالی است که عسل طبیعی شکرک می زند. این افراد با حرارت دادن عسل از شکرک زدن آن جلوکیری می کنند و در واقع بسیاری از خواص عسل را نابود می کنند.

رنگ، غلظت، شکرک زدن و بسیاری از خواص یک عسل با تغییر منطقه، آب و هوا، گل مورد استفاده توسط زنبور، مقدار رطوبت عسل و … تغییر می کند.

اما واقعیت این است که تنها و تنها روش اثبات طبیعی بودن یک عسل، انجام آزمایش و بررسی آن در یک آزمایشگاه معتبر است.

آگاهانه و سالم زندگی کنیم…

منبع:

تاثیر مصرف عسل بر فشار خون و قندخون ناشتا (یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده)

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود