چاشنی و ادویه, مقالات آموزنده

طرز تهیه تاکو و ادویه تاکو به همراه فیلم آموزشی

تاکو | جوشونده

تاکو چیست؟

تاکو یک غذای مکزیکی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. تاکو یک جور سمبوسه شکم باز است که در آن نان تورتیلا پخته‌ شده را با محتویات مخصوص پر می‌کنند. این غذا با سس های مخصوص بسیار لذیذ است. در این مطلب با ادویه تاکو و خود تاکو این غذای مکزیکی خوشمزه آشنا می شوید.

تاریخچه تاکو

تاریخچه تاکو به پیش از دوران ورود اروپایی‌ها به مکزیک برمی‌گردد. در اسناد تاریخی اسپانیایی آمده است که به هنگام پذیرایی از آن‌ها در مکزیک، تاکو سرو شده ‌است. اگر ذرت را به‌عنوان قلب غذاهای مکزیکی در نظر بگیریم، تاکوی همه‌جا حاضر یا تورتیلای ذرت نرم پرشده با مواد خوش‌ طعم و دلچسب، روح آن است. به طور کلی اما طرز تهیه و پخت تاکو و ادویه تاکو متنوع و جالب است.

پروفسور جفری ام پیلچر (Jeffrey M. Pilcher)، استاد تاریخ دانشگاه مینه سوتا، برای خوردن تاکو به سراسر جهان سفر کرده است و در مورد تاریخچه تاکو بسیار تحقیق کرده است.

او در 20 سال گذشته، تاریخ و سیر تکامل غذاهای مکزیکی را مورد بررسی قرار داده است، از جمله این که چگونه معدنچیان معادن نقره در مکزیک تاکو را اختراع کرده اند و چگونه آمریکایی های با اصالت مکزیکی در جنوب غربی ایالات متحده  آن را دوباره و با شکل جدید ابداع کردند.

منشا تاکو واقعا ناشناخته است. نظریه (پروفسور جفری ام پیلچر) این است که قدمت آن به قرن 18 و معادن نقره در مکزیک بر می گردد. زیرا در آن معادن کلمه “تاکو” به چاشنی های انفجاری کوچکی که از آنها برای حفاری سنگ معدن استفاده می کردند اشاره داشت.

تاکو در معادن نقره مکزیک شامل  تکه های کاغذی بودند که دور باروت می پیچیدند و در سوراخ هایی که در صخره تراشیده بودند وارد می کردند. وقتی به این موضوع فکر کنید می بینید که طرز تهیه تاکوی مرغ با سس تند واقعاً شبیه به ساخت یک دینامیت است و به دلیل نامگذاری این غذا و تشبیه آن به دینامیت های کوچک معادن نقره مکزیک پی می برید.

فاتحان اسپانیایی که مکزیک را تصرف کردند، نگاه تحقیر آمیزی به غذاهای بومی داشتند و سعی می کردند غذاهای اروپایی را با خود به آنجا بیاورند. یکی از دلایل این امر دین آن ها بود. ذرت با خدایان بومی در ارتباط بود و گندم غله ای بود که برای مراسم شب مقدس استفاده می شد.

این غذاها همچنین دارای مفاهیم اجتماعی بودند. در قرن نوزدهم، غذاهای بومی مختص طبقه پایین و غذاهای اروپایی مختص طبقه اشراف و نخبگان تلقی می شد، اما نکته مهم این بود، تاکو غذای بومی مکزیک بود و ریشه در فرهنگ و ذائقه مکزیکی ها داشت و حفظ آن به نماد میهن پرستی در مکزیک تبدیل شده بود.

چاشنی تاکو | جوشونده

اولین اشاره به این غذا در آمریکا در سال 1905 و در یک روزنامه دیده شده است. زمانی که مهاجران مکزیکی شروع به آمدن به امریکا و کار در معادن و راه آهن شدند. به همین دلیل در آمریکا غذاهای مکزیکی به عنوان غذاهای خیابانی و با کلاس پایین شناخته شدند.

زنان دوره گرد مکزیکی که با چرخ دستی این غذاها را می فروختند به ملکه چیلی یا “Chili Queen” معروف شدند. ملکه های چیلی، شروع به فروختن غذاهای مکزیکی در فستیوال ها به توریست هایی شدند که با گسترش راه آهن به سن آنتونیو سفر می کردند و کم کم به یکی از دلایل سفر توریست ها تبدیل شدند. این زنان روش پخت تاکو را به خوبی بلد بودند.

به تدریج بچه های این مهاجران مکزیکی که قدرت مالی کمی پیدا کرده بودند وارد اجتماع شدند، برخی از آنها در جنگ جهانی دوم شرکت کردند و به مرور به شهروندان آمریکایی تبدیل شدند.

این شهروندان جدید غذاهای متنوعی می خوردند، اما هرگز خوردن غذاهای مکزیکی را فراموش نکردند. بسیاری از تاکوهای آمریکایی، ایده گرفته از غذاهایی مکزیکی و با استفاده از مواد اولیه آمریکایی بودند که مکزیکی های تازه آمریکایی شده شروع به استفاده از آن ها کردند؛ مانند گوشت گوساله و پنیر چدار.

این غذای لذیذ کم کم تمام ایالات متحده را گرفت و در انواع مختلف پخته و خورده شد.

انواع تاکو

  1. تاکو کریسپی
  2. تاکوی چیپس ذرت یا ترتیلا
  3. تاکوی صبحانه
  4. تاکو پفی
  5. تاکو دیلا و …

حالا که به اختصار با تاریخ تاکو، این غذای خوشمزه مکزیکی آشنا شدیم و فهمیدیم چطور این غذا به یک غذای جهانی تبدیل شد، بهتر است با طرز تهیه و پخت تاکو و البته طرز تهیه ادویه تاکو آشنا شویم:

طرز پخت و تهیه تاکو مکزیکی

طرز پخت نان (ترتیلا) تاکو

طرز تهیه تاکو به این شکل است که اول باید نان آن را تهیه کنید. نان تاکو، نان ترتیلا نام دارد که در مکزیک با آرد ذرت پخته می‌شود. شما می توانید برای پخت آن از آرد گندم یا ترکیب آرد گندم و آرد ذرت هم استفاده کنید.

نصف پیمانه آرد ذرت، نصف پیمانه آرد گندم، یک سوم پیمانه آب، یک و نیم قاشق غذاخوری روغن مایع و یک چهارم غذاخوری نمک را با هم مخلوط کنید و ورز بدهید. خمیر را به هشت قسمت تقسیم کنید. هر قسمت را با وردنه صاف کرده و در روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.

ادویه تاکو | جوشونده

روش و نحوه پخت تاکو

در یک کاسه متوسط، سس سویا، آب لیموترش تازه، یک قاشق غذاخوری روغن کانولا، سیر، پودر چیلی، زیره و پونه کوهی را با هم خوب مخلوط کنید.

در یک کیسه زیپ دار یا یک کاسه بزرگ مخلوط سس سویا و گوشت را مخلوط کنید. گوشت شما می تواند تکه های گوشت گوساله یا مرغ باشد. یک تا چهار ساعت اجازه بدهید تا گوشت ها مزه دار شوند.

یک قاشق غذاخوری روغن را در یک ماهیتابه بزرگ روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. گوشت و سس همراه آن را اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که گوشت قهوه ای شود و سس آن کم شود، حدود 10 تا 15 دقیقه یا تا حد لطافت دلخواه بپزید.

گوشت را در نان تاکو سرو کنید، روی آن پیاز خرد شده، گشنیز و آب لیموترش و در صورت دلخواه پنیر چدار بریزید.

 

چاشنی های ویژه جوشونده


ادویه تاکو

یکی از مهم ترین مراحل پخت و سرو غذا که معمولاً از آن غافل می شویم، استفاده از یک ادویه و چاشنی مناسب و خوشمزه است. تاکو در کنار ادویه معروف آن کامل می شود. ادویه تاکو معروفترین ادویه مکزیکی است که در تمام دنیا شهرت دارد و خوردن تاکو بدون ادویه تاکو مخصوص آن بی معنی است.

سفارش و خرید ادویه تاکو

طرز تهیه ادویه تاکو ساده

  • 1 قاشق غذاخوری پودر سیر
  • 1 قاشق غذاخوری پودر پیاز
  • 4 قاشق غذاخوری چیلی
  • 2 قاشق غذاخوری پودر زیره سبز
  • 1 قاشق غذاخوری ارگانو یا پونه کوهی
  • 1 قاشق غذاخوری پاپریکا
  • 1 قاشق غذاخوری نمک
  • 1 قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه

را خوب باهم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم دو تا سه دقیقه تفت دهید. پس از سرد شدن ادویه تاکو آماده است. در صورت دلخواه می توانید 1 قاشق غذا خوری آرد ذرت را هم به ادویه خود اضافه کنید.

حالا می توانید از این غذای خوشمزه مکزیکی به همراه ادویه تند و تیز آن حسابی لذت ببرید.

همین حالا شروع کنید …

منبع:

  • Planet Taco : A Global History of Mexican Food (انتشارات دانشگاه آکسفورد)
  • کتاب راهنمای تاریخ غذا آکسفورد Oxford Handbook of Food History

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *