گیاهان دارویی, مقالات آموزنده

خواص دارویی و درمانی آویشن

خواص درمانی آویشن | جوشونده

آویشن یکی از گیاهان دارویی معروف و پرکاربرد در ایران و جهان است. گیاهی است علفی و معطر از تیره نعناع که دارای گل ‌های سفید چتری است. در این مقاله با خواص دارویی و درمانی آویشن از زیبایی و رفع جوش صورت گرفته تا داشتن استخوان های محکم و سالم و… آشنا بیشتر می شوید.

 

آویشن و استخوان های محکم

یکی از خواص دارویی و درمانی آویشن تاثیر آن بر استخوان ها می باشد. استفاده مداوم از آویشن در رشد و محكم شدن استخوان ها نقش موثری دارد. در هر 100 گرم آویشن به صورت تازه 94 كيلوكالري و به صورت آسياب شده 285 كيلوكالري انرژی وجود دارد. آويشن حاوي كلسيم به مقدار بسيار زياد است و نوع تازه آن 600 ميلي گرم و نوع آسياب شده يك هزار و 850 ميلي گرم كلسيم دارد كه استفاده مرتب از آن مي تواند در رشد و محكم شدن استخوان ها نقش موثري داشته باشد. همچنين آويشن ويتامينA  خوبي دارد و نوع تازه آن 126 و آسياب شده آن 178 واحد رتينول از اين ويتامين را دارا است.

آویشن و دستگاه گوارش

آویشن در از بین بردن انگل‌های روده مفید است و این خاصیت جزو یکی از بارزترین خواص دارویی و درمانی آویشن است که با آن شناخته می شود. آویشن علاوه بر درمان سرفه، سوءهاضمه، سرماخوردگی و آنفلوانزا باعث از بین بردن انگل‎های روده نیز می شود. همچنین خاصیت آنتی باکتریال و ضدقارچ دارد. محمد زکریای رازی معتقد است آویشن در درمان نفخ مفید بوده، موجب افزایش حرارت بدن و هضم مواد در معده می‌شود.

استفاده دم کرده آن برای مبتلایان به دردهای عضلانی و رماتیسم مفید است. برای مصرف آن، یک تا 4 گرم پودر خشک آن را در یک لیوان آب جوش دم کرده و به مدت 20 دقیقه پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و 3 بار در روز میل نمایید.

ترکیب آویشن و شلغم

از آنجایی که شلغم نفاخ و دیر هضم است بهتر است آن را با مصلح آویشن یا زیره میل نمایید. مصرف شلغم نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی دارد. شلغم دارای مزاج گرم و معتدل بوده و ضمن خاصیت صاف کنندگی سینه، داروی موثری در درمان مبتلایان به سرفه نیز می باشد. شلغم یک ماده غذایی مغذی، تقویت کننده چشم بوده و برای مبتلایان به سنگ کلیه نیز مفید است.

از آنجایی که شلغم نفاخ و دیر هضم است بهتر است آن را با مصلح آویشن یا زیره مصرف کرد.

خواص دارویی آویشن در بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

گیاه آویشن دارای‌ خاصیت خشک کنندگی اخلاط است و بنابر این اثرات درمانی خوبی برای بیماری هایی ریوی مانند آسم، برونشیت‌ مزمن و سرما خوردگی دارد. از آنجایی آویشن خاصیت پاک کنندگی اخلاط را نیز داراست، یکی از بهترین گیاهان برای تسکین سرفه است. حتما تا به حال بسیار از خواص دارویی و درمانی آویشن در درمان سرماخوردگی شنیده اید. به این شکل که در صورت ابتلا به سرماخوردگی دمنوش یا جوشانده آویشن و نعنا را به همراه عسل و مقدار کمی آبلیمو میل کنید تا زودتر بهتر شوید.

آویشن اسپکتورانت‌ طبیعی است.

خواص آویشن | جوشونده

خواص درمانی آویشن در بهبود جوش صورت

از دیگر خواص دارویی و درمانی آویشن می توان به خاصیت ضد میکروبی آن اشاره کرد،  بنابراین می توان آن را جایگزین داروهای شیمیایی برای رفع جوش در سطح پوست کرد. آویشن در درمان “ضایعات التهابی آکنه” موثر است. این گیاه را می تواند جایگزین داروهای شیمیایی در درمان آکنه کرد.

 علت ایجاد جوش ‌ها در نوجوانی و جوانی عدم تعادل چربی در سطح پوست است از این رو برای تعادل سطح تمام پوست می توان از دمنوش آویشن استفاده کرد.

 طرز تهیه دمنوش آویشن برای رفع آکنه و جوش صورت به این شکل است که برگ های آویشن را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و و برای کمک به شفاف شدن پوست و رفع آکنه ها، روزانه یک بار مصرف نمایید.

 البته مصرف این گیاه برای خانم های باردار ممنوع است.

خواص دارویی و درمانی آویشن در سوزاندن چربی ها

ميزان آهن اين گیاه مفید نیز بسیار بالاست. در يك 100 گرم آسياب شده ی آويشن 123 ميلي گرم آهن و 6.5 ميلي گرم روي موجود مي باشد كه وجود اين مقدار از اين عناصر نقش موثر آن را در چربي سوزي نشان مي‌دهد.

با وجود این همه خواص خارق العاده در گیاه آویشن، مصرف این گیاه مخصوصاً در فصول سرد به تمام خانواده ها توصیه می شود. در صورت دشواری و عدم زمان زمان کافی در تهیه دمنوش آویشن، می توان از عرق آویشن یا عصاره آویشن (عرق غلیظ شده) استفاده نمود.

همین حالا استفاده از این گیاه شگفت انگیز را شروع کنید.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود