چاشنی و ادویه, مقالات آموزنده

۷ ادویه چربی سوز برای رسیدن به لاغری طبیعی

۷ ادویه چربی سوز برای رسیدن به لاغری طبیعی

در این مقاله به معرفی ۷ ادویه مناسب لاغری می پردازیم. استفاده از ادویه ها و چاشنی ها مزایا و منافع بسیاری دارد. بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن، کاهش حس گرسنگی و بهبود طعم و مزه غذا، فقط چند مورد از آنهاست. افزودن ادویه به غذاها، عطر و طعم طبیعی به آن ها می‌ بخشد و باعث کاهش مقدار چربی و نمکی می‌ شود که برای خوشمزه و دلچسب کردن غذا باید به آن اضافه کنید. کاهش چربی و نمک در رژیم غذایی یکی از راه های رسیدن به لاغری طبیعی با کنترل و کاهش وزن است.

وجود نمک زیاد در رژیم غذایی باعث ذخیره آب در بدن و افزایش وزن می شود. استفاده از ادویه برای بهتر شدن طعم غذا به جای نمک، مصرف نمک در رژیم غذایی  را کم کرده و علاوه بر کاهش وزن با کاهش فشار خون به سلامت قلبی نیز کمک می کند. بر اساس یک مطالعه علمی، برای رسیدن به لاغری استفاده از ادویه جات غنی از آنتی اکسیدان مانند دارچین، فلفل قرمز و… سوخت و ساز را بالا برده و می‌تواند منجر به سوزاندن چربی در بدن شده و مانع تجمع چربی اضافی در بدن گردند.

به طور معول وقتی شما غذای پرچرب مصرف می کنید، به دنبال آن سطح تری گلیسرید در خون شما بالا می رود و اگر این امر به طور مداوم رخ دهد یا اینکه سطح تری گلیسریدتان بسیار بالا رود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش خواهد یافت. مطالعات جدید نشان داده است که مصرف رژیم غنی از ادویه های موثر در لاغری مثل زردچوبه و دارچین می تواند اثرات منفی وعده غذایی پرچرب بر بدن را کاهش دهد.

نتیجه یک مطالعه که در مجله علمی تغذیه به چاپ رسیده است نشان می دهد، افزودن ادویه به غذاهای چرب می تواند تا ۳۰ درصد پاسخ به تری گلیسرید را در مقایسه با غذای بدون ادویه کاهش دهد. در این مطالعه در دو روز متفاوت 6 مرد ۳۵ تا ۶۰ سال سالم و دچار اضافه وزن تحت بررسی قرار گرفتند. در گروه مورد آزمایش، دو قاشق غذاخوری ادویه به غذا اضافه شد. در گروه کنترل غذای مشابه بدون ادویه استفاده شد. وعده غذایی شامل مرغ کاری، نان ایتالیایی و بیسکوییت دارچینی بود. قبل و بعد از غذا هر ۳۰ دقیقه و به طور کلی ۸ بار نمونه خونی برای اندازه گیری میزان چربی خون و نیز سطح هورمون انسولین جمع آوری گردید. ادویه استفاده شده در غذای تست شامل رزماری، ارگانو، دارچین، زردچوبه، پودر فلفل سیاه و قرمز، پودر سیر و گل میخک بود که بر اساس مطالعات گذشته غنی از انتی آکسیدان هستند که در روند کاهش وزن و لاغری موثر هستند.

نتایج حاصل از مطالعه نشان داد افرادی که در گروه مورد آزمایش بودند که غذای آنها حاوی ادویه بود، 13 درصد افزایش در فعالیت آنتی اکسیدانی خون و 20 درصد کاهش در پاسخ به انسولین و نیز 30 درصد کاهش در میزان تری گلیسرید خون داشتند.

ادویه‌جات با ایجاد احساس سیری میل شدید به غذا را کنترل و ظاهر و طعم غذا را بهتر می ‌کنند. غذاهای خوشمزه و با ظاهر خوب احساس رضایت خاطر بیشتری ایجاد می‌کنند. اگر غذا رضایت بخش نباشد، احتمال پرخوری در شما افزایش می ‌یابد.

۷ ادویه چربی سوز برای رسیدن به لاغری طبیعی

علاوه بر ارگانو (پونه کوهی)، میخک و رزماری، ادویه های زیر نیز می ‌توانند به کاهش وزن کمک کرده و عطر و طعم طبیعی را به غذای شما اضافه کنند:

۷ ادویه موثر در کاهش وزن و لاغری

فلفل قرمز

فلفل قرمز با عنصر اصلی خود یعنی کپسایسین، بدن را گرم کرده و به سوزاندن چربی کمک و اشتها را سرکوب می ‌کند. همچنین با توجه به پژوهش‌ های انجام شده در دانشگاه پاردو، با افزایش سوخت و ساز بدن، سبب می ‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند.

دارچین

دارچین، قند خون و کلسترول LDL (نوع بد) را کاهش می‌ دهد. مطالعات نشان می ‌دهند که این ماده می ‌تواند سوخت و ساز بدن و سطح انسولین را افزایش داده و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد. برای ایجاد طعم شیرینی از دارچین استفاده کنید.

فلفل سیاه

این ادویه ی محبوب  می ‌تواند سوخت و ساز بدن را از طریق ماده اصلی آن، یعنی پپرین افزایش دهد. فلفل سیاه نه تنها به بهبود هضم غذا کمک می ‌کند بلکه موجب افزایش سرعت سوزاندن چربی نیز می‌ گردد. بر اساس تحقیق دانشگاه اوکلاهاما، فلفل سیاه می‌ تواند به طور بالقوه به اندازه راه رفتن به مدت 20 دقیقه، کالری بسوزاند.

زردچوبه

زردچوبه، این ادویه نارنجی روشن، به شکستن چربی و به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌ کند. با توجه به تحقیقات دانشگاه کلمبیا زردچوبه همچنین در کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر است.

زنجبیل

مطالعات نشان می ‌دهند که زنجبیل می‌ تواند اشتها را سرکوب کرده و به هضم غذا کمک کند، سموم را از بدن خارج کرده و با بالا بردن درجه حرارت بدن به افزایش متابولیسم منجر شود.

هل

هل موجب افزایش متابولیسم و کاهش چربی اشباع شده می ‌گردد. همچنین می ‌تواند به هضم سالم غذا کمک کند.

زیره

زیره ضمن اینکه به مراحل هضم غذا و تولید انرژی کمک می‌ کند، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌ کند. با توجه به برخی از پژوهش‌ ها همچنین ممکن است برای کسانی که مبتلا به آسم، ورم مفاصل، بیماری‌ های کلیه و سرطان روده بزرگ هستند نیز مفید باشد.

۷ ادویه چربی سوز برای رسیدن به لاغری طبیعی

علاوه بر ادویه های مفیدی که به آن ها اشاره شد، می توان از چاشنی و ادویه های ترکیبی غذا مانند ادویه کباب، ادویه مرغ، ادویه ماهی، ادویه پیتزا، ادویه ماکارونی و پاستا، ادویه خورش، چاشنی نان و شیرینی و … که ترکیب چندین ادویه و سبزی خشک هستند استفاده کرد تا علاوه بر استفاده از مزایای چند ادویه به طور همزمان، مزه ها و طعم های جدیدی که حاصل تجربه ملل مختلف در طول سالیان متمادی است نیز بهره مند شویم.

می توانید در فروشگاه گیاهان دارویی جوشونده، خرید انواع ادویه و چاشنی های لاغری ایرانی و بین المللی را با قیمت مناسب  و اطمینان از کیفیت بالا انجام دهید.

خوردن غذاهای روزمره با طعم و چاشنی های جدید، یک حس و تجربه هیجان انگیز خواهد بود. همین حالا از ادویه ها و چاشنی های جوشونده بازدید کنید.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *