گیاهان دارویی

الگوی صحیح مصرف گیاهان دارویی

مصرف صحیح گیاهان دارویی | جوشونده

الگوی صحیح مصرف گیاهان دارویی

در این مقاله به بررسی الگوی صحیح مصرف گیاهان دارویی میپردازیم : ایران دارای سابقه ای طولانی و درخشان در علم پزشکی است. متون پزشکی که به زبان فارسی موجود می باشند به بیش از هزار سال پیش بازمی گردند و نشانگر اهمیت این علم برای ایرانیان بوده است. متون دوره هخامنشی، چگونگی استفاده پزشکان از گیاهان دارویی را برای درمان افراد توصیف می کند. همچنین، وندیداد (یکی از نسک های پنجگانه ی اوستا) به سه نوع درمان، از جمله درمان توسط گیاهان دارویی و کلمات الهی اشاره نموده که توسط ایرانیان به کار می رفته است.

سلسله های بعد نیز همین روند را دنبال کرده اند تا هنگامی که گیاهان دارویی، که قرن ها تنها داروی بیماری های گوناگون انسان ها بودند، با داروهای شیمیایی جایگزین گردیدند و عطاری ها با بوی خوش گیاهان دارویی جای خود را به داروخانه ها دادند. با این وجود در عصر حاضر علی رغم پیشرفت های پزشکی و فناوری های مدرن، تقاضای جهانی برای گیاهان دارویی رو به افزایش است.

پک های گیاهی جوشونده برای درمان انواع بیماری ها

به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران از قرن کنونی به نام قرن بازگشت به استفاده از گیاهان دارویی نام می برند. اما متاسفانه باید گفت در کشور ما که منشأ بسیاری از گیاهان دارویی است، به دلیل استفاده ناصحیح و نبود فرهنگ مصرف گیاهان دارویی، هنوز 97 درصد از مردم از داروهای شیمیایی استفاده می کنند. با رویکرد تدریجی جهان به استفاده مجدد از داروهای گیاهی و در کشوری که زادگاه طبیبان و پزشکان توانمندی همچون رازی، ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا و… است، نباید دانش و مهارت استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی تحت الشعاع ظهور طب نوین قرار گیرد.

طبیعی بودن گیاهان دارویی به معنای بی ضرر بودن نیست و مقدار داروهای گیاهی یا جوشانده ها و ترکیباتی که از گیاهان دارویی تهیه می شوند، حتماً باید به طور دقیق و صحیح با نظر و تجویز متخصص طب سنتی مصرف شوند.

در ادامه به نکاتی که در استفاده از گیاهان دارویی باید مد نظر داشت اشاره شده است:

  • تصوری اشتباه وجود دارد که گیاهان دارویی، به علت طبیعی بودن، کاملاً بی خطر هستند.
  • اگر درگیر بیماری زمینه ای هستید، حتماً عوارض جانبی احتمالی گیاهان دارویی بر سلامت خود را در نظر بگیرید و در این زمینه تحقیق کنید. گیاهان دارویی در کنار تاثیرات قوی و مفید خود، می توانند منجر به ایجاد سمیت، عوارض جانبی و یا تداخلات دارویی گردند. با مصرف صحیح این گیاهان می توان از فواید این گیاهان سود جسته و از پیامدهای منفی آنها برای سلامتی پیشگیری نمود. از این رو، در کنار مشورت با پزشک متخصص خود، مراجعه به تداخلات دارویی اشاره شده در صفحه هر گیاه دارویی در سایت جوشونده مفید خواهد بود.
  • داروهای گیاهی ممکن است اثرات منفی مانند واکنش های آلرژیک، بثورات پوستی ، آسم، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال را ایجاد نمایند. شدت این اثرات از خفیف تا شدید متغیر   می باشد. در صورت بروز هر کدام از علائم از مصرف گیاه دارویی خوداری کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتماً در مصرف گیاه با پزشک خود مشورت کنید و از اطلاعات مندرج در سایت جوشونده استفاده نمایید.
  • گیاهان دارویی را از یک منبع معتبر تهیه نمایید. ما در این خصوص سعی کردیم با تامین گیاهان از منابع معتبر و استفاده از گیاهان درجه ی یک و کمترین آلودگی را در اختیار مشتریان عزیز قرار دهیم.
  • اگر قصد دارید یک دوره ی درمان با گیاهان دارویی را آغاز نمایید، اطلاعات جامع در خصوص کاربرد، میزان مصرف، تداخلات و موارد منع مصرف را بررسی نموده و در صورت ابهام با پزشک خود مشورت کنید.
  • تمام گیاهان دارویی را طبق دستورالعمل مصرف کنید و در صورت بروز عوارض جانبی فوراً با پزشک معالج خود تماس بگیرید.
  • اطلاعات مندرج در صفحه ی هر گیاه دارویی در سایت جوشونده، اعم از کاربرد، میزان مصرف، تداخلات و موارد منع مصرف، از منابع معتبر طب سنتی و فارماکوپه گیاهان دارویی استخراج و جهت مصرف آگاهانه و پیشگیری از مخاطرات احتمالی، در اختیار هموطنان عزیز قرار گرفته است.
باتشکر و آرزوی سلامتی
جوشونده

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *