طب سنتی

فواید طب سنتی در درمان بیماری ها

فواید طب سنتی | جوشونده

در این مقاله قصد داریم مطالبی را برای شناخت دقیق فواید طب سنتی٬ شناخت دقیق این روش درمان و درمان های گیاهی ارایه کرده و به این سوال جواب دهیم که طب سنتی چیست و آیا می توان بیماری ها را با طب سنتی درمان نمود.

طب سنتی تاریخچه ای طولانی دارد و طبق تعریف سازمان جهانی  بهداشت این شاخه از طب مجموعه ای از معارف، مهارت هـا و عملکردها براساس تئوری ها، اعتقادات و تجربیات بومی فرهنگ های مختلف است که در حفـظ سـلامت و تندرسـتی، در پیشـگیری، تشخیص، بهبودی یا درمان بیماری های جسمی و روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

واژه “طب مکمل” نیز به صورت جایگزین و غیر رسمی به طور مترادف با طب سنتی در بعضی کشورها  مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا این طب سنتی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است؟

از آنجایی که ماموريت اين سازمان، كمك به نجات جان انسان ها و بهبود سلامت آنهاست، سازمان بهداشت جهانی طب سنتی و مكمل را مورد حمایت و پشتيبانی خود قرار داده و همچنین سندی برای روند شکل گيری و تکامل استراتژی طب سنتی و مکمل برای این سازمان در سال های 2014 تا 2023 تدوین نموده است.

دانلود مقاله زبان اصلی منتشر شده سازمان بهداشت جهانی در خصوص طب سنتی و درمان های مکمل

آیا طب سنتی اثربخش است؟

طب سنتی و مكمل همچنان به طور گسترده در بسياري از كشورها استفاده می شود و به كارگيري آن در كشورهاي ديگر نيز به سرعت در حال افزايش است. همزمان، علاقه مندي به طب سنتی و مكمل بين جامعه پزشكان نيز گسترش يافته و بر شيوه كار آنان نیز موثر بوده است که این حقایق نشانگر اثر بخشی این شاخه از طب است.

در طب سنتی درمان بیماری ها چگونه صورت می گیرد؟

نظریه و مفاهیم پیشگیری، تشـخیص، بهبـود و درمـان بیمـاری در طـب سـنتی بـه لحـاظ تاریخی، مبتنی بر یک رهیافت جامع نگر نسبت به فرد بیمـار اسـت و اخـتلالات جسـمی، عاطفی، مغزی، روانی و محیطی او به طور همزمان درمان می شود. به بیان دیگر در طب سنتی، عملکردهای فیزیولوژیک بدن بر مبنای هفت عامل سنجیده می‌شود که عبارتند از:

  • عناصر (ارکان)
  • مزاج
  • اخلاط
  • ارگان (اعضا)
  • رواح
  • قوا
  • عملکرد (افعال)

در نتیجه، می توان اینگونه بیان کرد که بیماری به صورت ریشه ای درمان می شود.

در طب سنتی و علی الخصوص طب سنتی ایرانی توجه اصلی بر پیشگیری از بیماری ها است تا درمان آن ها.  بر این اساس شش فاکتور مهم و ضروری برای حفظ سلامتی در طب سنتی عبارتند از:

  • هوا
  • نوشیدنی و غذا
  • خواب و بیداری
  • تخلیه و نگهداری
  • تحرک فیزیکی و آرامش جسم
  • فعالیت ذهنی و آرامش روحی

تاریخچه طب سنتی

در طب سنتی علت اغلب بیماری‌ها را ناشی از بر هم خوردن تعادل اخلاط و مزاج می دانند، لذا درمان یا تجویز دارو نیز عمدتاً با هدف بازگرداندن این تعادل از طریق استفاده از مزاج‌های متضاد آن پایه‌ریزی می‌شود. مثلا اگر بیماری در اثر سردی طبع ایجاد شده باشد، درمان آن از طریق تجویز موادی با طبع گرم صورت می‌گیرد.

درنتیجه درمان بنا بر هر مزاجی می تواند  پیش برود.

آیا فواید طب سنتی و ایمنی و اثربخشی آن اثبات شده است؟

در بررسی آثار مکتوب شواهد، مطالب و دلایل بسیار دال بر کـاربرد و اثر بخشی گیاهان دارویی و فواید طب سنتی به دست آمده است. با این وجود در حال حاضر نیز مطالعات در این خصوص با تاسیس دانشکده های طب سنتی در ایران در حال انجام است.

در طب سنتی، درمان های پایه ریزی شده اگر به نحو درست و توسـط افرادی که خوب تعلیم دیده اند انجام شود، معمولاً ایمن هستند.

در رابطه با اثربخشی طب سنتی، انواع زیادی از درمان های پایه ریزی شده براساس روش های سنتی از قبیل طـب سـوزنی و درمان های دستی به طور وسیعی در سیستم های بهداشت و مراقبت سـلامتی تعـدادی از کشـورها مـورد استفاده قرار گرفته است. به هر حال نیاز روزافزونی جهت مطالعه و ارزیابی اثـر بخشـی ایـن درمان ها وجود دارد. اثربخشی بیشتر اشکال درمان های پایه ریزی شده براساس روش هـای سـنتی بسـتگی زیـادی بـه ورزیدگی درمانگران و مهارت و تجربه های آنان دارد.

سخن آخر:

طب مدرن بهتر است یا طب سنتی ( گیاهی) ؟

در یک کلام هر دو لازم اند …

در طب سنتی مخصوصا طب سنتی ایرانی توجه اصلی بر پیشگیری از بیماری است تا درمان آن. البته از اثر بخشی درمان های طب مدرن هم نمی توان غافل بود، با وجود این که  تقریباً یک چهارم داروهای مدرن امروزی نیز در اصل منشاء طبیعی دارند که پیش ‌تر از آن ها در طب سنتی نیز استفاده ‌شده است. همچنین از حدود 121 داروی مختلف مورد استفاده در درمان سرطان، 90 مورد آن ها از گیاهان مشتق شده‌اند. با استفاده درست از هر دو می توان به زندگی سالم و شاد دست یافت.

در سایت فروشگاه آنلاین گیاهان دارویی جوشونده، با توجه به مسایل ذکر شده و با به کارگیری دستورالعمل های مندرج در کتب علمی طب سنتی و فارماکوپه گیاهان دارویی ایران، پک های گیاهی جهت کمک به بهبود و پیشگیری از بسیاری از مشکلات سلامت تهیه و در دسته “پک های گیاهی درمان بیماری ها” به صورت آنلاین و مطمئن و با ارسال به تمام نقاط کشور در اختیار شما عزیزان می باشد.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود