چاشنی و ادویه

ادویه استیک و کباب مونترال طعمی اسرارآمیز از دل تاریخ

هر وقت در کابینت ادویه مادرم را باز می کردم مدام یک ظرف ادویه را می دیدم که نظرم را به خود جلب می کرد. روی برچسب آن اویه نوشته شده بود: “ادویه استیک مونترال”. گویی به معنی چیز بسیار خاصی بود و من فقط نمی توانستم راز آن را کشف کنم. آیا مونترال به خاطر استیک هایش معروف بود؟ آیا صرفا ذکر نام  یک شهر فرانکوفونی (فرانسه زبان) بود؟ شهری که به خاطر غذاهای معروفش مشهور است تا قرار گرفتن اسم این شهر در کنار نام ترکیبی از ادویه ها، تضمین کننده خوشمزگی و طعم کم نظیر آن باشد؟

کم کم و با توجه بیشتر، چاشنی استیک مونترال را در همه جا مشاهده کردم. در قفسه ی  ادویه سوپرمارکت ها، در کابینت بی شماری از آشپزخانه ها، در فروشگاه های آنلاین و … از همه جالب تر این که “ادویه استیک مونترال”، محبوب ترین “چاشنی و ادویه گوشت” در فروشگاه اینترنتی آمازون بود.

به صورت واضح و آشکار، آمریکایی ها مانند کانادایی ها دیوانه ی استیک هستند.

“بر اساس برخی داستان ها، این چاشنی از جایی آمده است که دارای کوچه های باریک و خیابان های سنگفرش است و با هنرمندان ، سازندگان جواهرات ، مجریان برنامه های خیابانی ، میوه فروشی ها و گل فورشی ها پوشیده شده است. یکی از محله های قدیمی مونترال. در آنجا خانه ها و هتل هایی به قدمت چند قرن به همراه اغذیه فروشی های جالب و رستوران های زیبا در کنار هم قرار گرفته اند. و در آن جا، روزی، استیک های ضخیم با ترکیبی فریبنده و جدید از چاشنی ها سرو می شد که به سرعت مورد علاقه علاقه مندان استیک از دور و نزدیک قرار گرفت.

این توصیف بیش از هر چیز شبیه یک داستان آرام و خوشایند هنگام خواب بود. در حقیقت، تردید برانگیز است که این ادویه اصلاً از مونترال آمده باشد. اما چه کسی این “ترکیب جدید شورانگیز” از ادویه ها را ابداع کرده است؟ طعم اولیه این چاشنی سردرگم کننده است. در مقابل ادویه های ملایم فرانسوی با طعم ملایم آویشن، پیازچه و برگ بو، ادویه استیک مونترال، ترکیبی جسورانه و بی پروا از سیر خشک شده، دانه خردل، دانه گشنیز خرد شده، پرک فلفل، دانه شوید و … است. قطعا این یک طعم فرانسوی نیست.

در عوض مزه آشنایی دارد. مانند مزه آشنای یک طعم که بارها در رستوران های خیابانی همراه با موسیقی های مردم پسند چشیده ام. این باید بیش از تبلیغ یک ادویه باشد. این چااشنی باید ریشه در گذشته داشته باشد.

 

چاشنی های ویژه جوشونده

جستجوی یک مقاله در روزنامه “Montreal Gazette” حقیقت را آشکار کرد. داستان ادویه استیک مونترال هیچ ارتباطی با خیابان های سنگفرش، میوه فروشی ها و خانه های سنگی نداشت. داستان به مرد ناآشنایی ارتباط داشت که تصمیم گرفته بود برش های ضخیم استیک را با مخلوطی از ادویه ها سرو کند. این مرد Morris  Sherman نام داشت. او در رستوران افسانه ای Schwartz’s، که مخصوص گوشت دودی کانادایی، که خویشاوند پاسترامی بود، کار می کرد و از یک ادویه تند معروف برای بهتر شدن طعم گوشت سینه گاو (beef brisket) پیش از دودی شدن و بخار دادن استفاده می کرد.

یک روز ، شرمن مقداری از ادویه مخلوط گوشت دودی را روی استیک ضخیم پخته شده برای ناهار خود پاشید و از طعم لذیذ آن غافلگیر شد.

ابداع شوارتز خیلی زود در سراسر آمریکای شمالی پخش شد و تعداد زیادی از گوشتخواران شروع به پاشیدن ادویه های پاسترامی روی استیک های خود کردند. با این که این ادویه در شوارتز عمومیت پیدا کرد، اما متعلق به شوارتز نبود و به دنیای گذشته تعلق داشت. جایی در رومانی. یهودیان رومانیایی که بنیانگذاران رستوران شوارتز نیز از آن ها بودند، مثل روبن شوارتز، غذای سنتی خود که گوشت ادویه دار شده با نام پاستراما “pastramă” بود را پس از مهاجرت به کانادا آوردند و در اغذیه فروشی های خود سرو کردند. و مانند سایر گنجینه های فرهنگی، به مرور با جامعه جدید سازگار شد، بدون آن که کانادایی ها متوجه شوند.

همه سابقه این چاشنی را نمی توان به رومانی ارتباط داد. این چاشنی در سرتاسر امپراطوری عثمانی برای حفظ و بهبود مزه گوشت پیش از یخ زدن مورد استفاده قرار می گرفت و مزه ی آن را 1000 برابر خوشمزه تر می کرد.  بله، پاسترامی در ابتدا پاستراما بوده و پاستراما در حقیقت از سرزمین های عثمانی و بخشی از گوشت خشک شده با نام باستوراما basturma آمده است که اغلب از گوشت شتر تهیه می شد.

در هر صورت ، همه طرفداران چاشنی مونترال می دانند که خوشمزه بودن و کاربرد آن تنها محدود به استیک نیست. چند ایده برای شروع استفاده از این چاشنی خوشمزه می تواند به این قرار باشد:

  • مالیدن به گوشت سالمون و قزل آلا پیش از سرخ یا کباب کردن
  • پاشیدن روی سیب زمینی آب پز یا ذرت بوداده
  • ریختن روی بیکن پیش از پخت
  • به عنوان ادویه ترشی
  • اضافه کردن به سبزیجات ساتوری برای غذا
  • افزودن به سس خردل برای استفاده در ساندویچ ها

مونترال، به اندازه کافی متنوع و خوشمزه بوده است که از دوران بیزانس تا عصر سایت های فروش اینترنتی مانند آمازون زنده و محبوب مانده است. ادویه ای جادویی، از دل تاریخ که از شرق تا غرب عالم آن را پسنیده اند و هر یک چیزی به آن افزوده اند.

می توانید این چاشنی و ادویه جادویی را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت در یک بسته بندی زیبا و جذاب از سایت فروشگاه گیاهان دارویی جوشونده، بخش ادویه و چاشنی، تهیه و استفاده بفرمایید.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *