پوست و مو, طب سنتی, گیاهان دارویی

تخم کتان قهرمان سلامتی و زیبایی

میخواهیم شما را با یک ابرماده ی غذایی آشنا کنیم. این دانه ی غذایی به هضم غذا کمک می کند، پوست شما را شفاف و زیبا می کند، کلسترول ‌تان را کاهش می دهد، میل شدید به مصرف شیرینی جات را از بین می برد، هورمون‌ ها را متعادل می سازد، از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند، موجب کاهش وزن شما می شود و هزاران فایده ی دیگر…

شاید تعجب کرده باشید که چطور این همه فایده در یک ماده غذایی جمع شده است. به همین دلیل است که آن را ابرماده غذایی می نامند. نام قهرمان ما “تخم کتان” یا “بذر کتان” است. بله؛ تخم کتان.  دانه ‌ای کوچک به رنگ قهوه ای، برنزی یا طلایی که غنی ‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی یا آلفا لینولنیک اسید (ALA) در دنیاست. تخم کتان همچنین قهرمان شماره یک ذخایر لیگنان در بین تمام مواد غذایی است.

حال این شما و برخی معجزات تخم کتان:

تخم کتان و زیبایی پوست و مو

اگر پوست، مو و ناخن‌ هایی سالم می ‌خواهید روزانه ۲ قاشق غذاخوری تخم کتان یا 1 قاشق غذاخوری روغن کتان را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. چربی‌ های ALA در دانه‌ های کتان می‌توانند با تامین چربی‌ های ضروری و ویتامین ‌های گروه B که به کاهش خشکی و شوره سر کمک می ‌کنند، برای پوست و مو مفید باشند. این دانه همچنین می ‌تواند نشانه ‌های آکنه، روزاسه و اگزما را بهبود بخشد. برای این منظور می‌ توانید این روغن را به عنوان یک مرطوب کننده ‌ی طبیعی پوست استفاده کنید. این روغن هر نوع ناراحتی پوستی مانند آکنه، اگزما، سوختگی بر اثر نور خورشید و پسوریازیس را درمان می کند.

برای آگاهی از فواید و خواص این روغن ، توضیحات تکمیلی محصول ارگانیک “روغن تخم کتان” را در سایت فروشگاه اینترنتی گیاهان دارویی جوشونده مطالعه بفرمایید.

تخم کتان، غذایی سرشار از فیبر

یکی از فوق العاده‌ ترین مزایای تخم کتان این است که میزان زیادی لعاب (موسیلاژ) دارد. لعاب فیبری به شکل ژل و محلول در آب است، و مزایایی باور نکردنی برای دستگاه گوارش دارد. این ترکیب می ‌تواند مواد غذایی را در معده نگه دارد تا به سرعت وارد روده ‌ی کوچک که می‌تواند جذب مواد غذایی را افزایش دهد نشود. همچنین، کتان به میزان فراوانی فیبر محلول و نامحلول دارد که می ‌توانند سم‌ زدایی روده‌ ی بزرگ و از دست دادن چربی را موجب شوند و میل شدید به خوردن قند را کاهش دهند.

تخم کتان و کاهش وزن

مطالعه‌ ای که در مجله ی تغذیه (Journal of Nutrition) منتشر شده نشان می ‌دهد که دانه‌ ی کتان و گردو می‌ توانند جلوی چاقی را گرفته و باعث کاهش وزن شوند. از آنجا که کتان سرشار از چربی‌ های سالم و فیبر است، کمک می‌ کند به مدت طولانی ‌تری احساس سیری داشته باشید بنابراین کل کالری دریافتی شما کمتر خواهد شد و همین می ‌تواند منجر به کاهش وزن شما شود. تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشم گیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه با ۶ اثر معجزه گر به شما کمک می کند تا شکم صاف داشته باشید و کاهش وزن خوبی را تجربه کنید:

  • کاهش نفخ و در نتیجه کوچک کردن شکم
  • تمیز کردن معده و کوچک کردن شکم
  • آب کردن چربی ها و کوچک کردن شکم و کاهش وزن
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • افزایش امگا ۳ در رژیم غذایی و کاهش وزن
  • حل معضل تورم سلولی و کاهش وزن
تخم کتان و کاهش کلسترول

نتیجه ی یک تحقیق در ژورنال تغذیه و متابولیسم (nutrition and Metabolism) عنوان نموده است که افزودن دانه‌ی کتان به رژیم غذایی‌ می ‌تواند به طور طبیعی سطح کلسترول خون را کاهش دهد. محتوای فیبر محلول دانه ‌ی کتان، چربی و کلسترول را در دستگاه گوارش به دام می‌اندازد به طوری که این دو دیگر قابل جذب نخواهند بود. فیبرهای محلول همچنین صفرا را که از کلسترول در کیسه صفرا ساخته می ‌شود، به دام می ‌اندازند. سپس صفرا از طریق دستگاه گوارش دفع می‌شود و به این ترتیب بدن مجبور می ‌شود از کلسترول اضافی در خون استفاده کند و کلسترول کل کاهش پیدا می ‌کند.

دانه های کتان سرشار از آنتی اکسیدان

تخم کتان در میان دیگر حقایق غذایی باور نکردنی که دارد، سرشار از آنتی‌ اکسیدان نیز هست. لیگنان ‌ها، پلی‌فنول ‌های منحصر به فرد و مرتبط با فیبر هستند که به ما مزایای آنتی ‌اکسیدانی را برای تعادل هورمونی، سلامت سلولی و مبارزه با روند پیری ارایه می‌ دهند.

این ترکیبات همچنین ضد ویروس و ضد باکتری‌ هستند، بنابراین مصرف کتان به طور منظم می‌ تواند به کاهش تعداد و شدت سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند.

تخم کتان منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳

ما چیزهای زیادی در مورد فواید روغن ماهی و یا امگا ۳ می ‌شنویم. روغن ماهی حاوی EPA و DHA است، دو چربی امگا ۳ که برای سلامت بهینه بسیار مهم هستند. اگر چه دانه‌ ی کتان EPA و DHA ندارد، اما حاوی ALA ، نوع دیگری از چربی امگا ۳ چربی است.

تخم کتان و دستگاه گوارش سالم

شاید بزرگترین مزیت تخم کتان، توانایی آن برای بهبود سلامت دستگاه گوارش باشد. تخم کتان می‌ تواند به حفاظت از پوشش دستگاه گوارش و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کند. ثابت شده ‌است که این دانه برای افراد مبتلا به بیماری کرون یا دیگر بیماری‌های گوارشی مفید است، زیرا می ‌تواند به کاهش التهاب روده کمک کند.

مبارزه با سرطان با خوردن تخم کتان

فواید دانه‌ ی کتان در مبارزه با سرطان پستان، پروستات، تخمدان و سرطان روده ‌ی بزرگ به اثبات رسیده است. مطالعه ‌ای که در ژورنال تحقیقات سرطان بالینی منتشر شده است نشان داد که مصرف دانه‌ ی کتان می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. یکی دیگر از مطالعاتی که در ژورنال تغذیه به چاپ رسید نشان داد که لیگنان موجود در دانه‌ ی کتان ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر و تخمدان را کاهش دهد.

تخم کتان و  یائسگی

ثابت شده ‌است که لیگنان موجود در کتان مزایایی برای زنان یائسه دارد و می ‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای درمان هورمونی استفاده نمود، زیرا لیگنان خواص استروژنی دارد. این خواص همچنین می‌ توانند به کاهش خطر پوکی استخوان کمک کند. حتی می ‌تواند کمک کند که نظم سیکل قاعدگی حفظ شود.

چند پیشنهاد برای مصرف تخم کتان
  • به هنگام خوردن صبحانه، آن را به شیر خود اضافه نمایید.
  • به هنگام صرف ناهار، دانه‌ های تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و میل کنید.
  • تخم کتان را آسیاب کرده و با آب‌ میوه مخلوط و میل نمایید.
  • به انواع سالادها و یا سوپ‌ ها بیفزایید.
  • تخم کتان یا آسیاب شده ی آن را به ماست و یا دوغ خود اضافه نموده و میل کنید.
  • کتان را به سس گوجه ‌فرنگی و یا آب انواع گوشت ‌ها اضافه کرده و میل نمایید.
  • پودر تخم کتان را به گوشت چرخ‌ کرده اضافه نموده و سپس با آن کوفته و یا کباب درست کنید.
ماسک تخم کتان

از روغن تخم کتان می توانید در تهیه “ماسک تقویتی مو” استفاده نمایید. همچنین از روغن تخم کتان می توان در تهیه “ماسک مراقبت از پوست های خشک” و یا به همراه گلاب، برای ساخت “ماسک ضدپیری و جوان کننده پوست” نیز استفاده نمود.

با کلیک روی نام ماسک ها، می توانید دستورالعمل تهیه و مصرف هر یک را مشاهده و از فروشگاه اینترنتی گیاهان دارویی جوشونده تهیه نمایید.

چه مقدار دانه کتان مصرف کنیم؟

افزودن دانه های کتان به رژیم غذایی حرکات روده و دفع مدفوع را افزایش می دهد و در برخی موارد موجب ناراحتی های گوارشی با علایمی مانند نفخ، گاز، درد شکمی، یبوست، اسهال، معده درد و حالت تهوع می شود. بانوان باردار به واسطه وجود استروژن نباید دانه کتان مصرف کنند. از آنجایی که مصرف بیش از حد تخم کتان می تواند به مشکلات گوارشی منجر شود، مصرف بیشتر از روزی 50 گرم از آن توصیه نمی شود.

نگهداری تخم کتان

بذر کتان را در یخچال نگهداری کنید. بهترین مکان برای نگهداری بذر کتان در یخچال است. بذر کتان را در کیسه های پلاستیکی در بسته در یخچال نگهداری کنید. این کار از اکسیداسیون و از دست رفتن قدرت تغذیه ای بذر کتان پیشگیری می کند.

نتیجه گیری

درباره تخم کتان و روغن تخم کتان می توانیم به طور کلی به این مهم اشاره کنیم که یکی از ۵ دانه غذایی مهمی است که روزانه باید مصرف شود تا با اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن شاهد کاهش چربی های شکم، چربی های بدن و کاهش وزن بشویم و سلامت و زیبایی خود را تضمین کنیم. پس اگر به دنبال ماده غذایی با کمترین ضرر می گردید که هم موجب تناسب اندام شود و هم کاهش وزن و کاهش چربی و چاقی شکمی را به همراه داشته و موجب زیبایی پوست و مو  و سلامت قلب و بدن شما شود، با تخم کتان دوست شوید.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *