طب سنتی, گیاهان دارویی

بهترین خوراکی ها برای سم زدایی و پاکسازی کبد

خوراکی هایی برای سم زدایی و پاکسازی کبد

کبد در بدن انسان یکی از پیچیده‌ترین وظایف را بر عهده دارد. مصرف برخی مواد غذایی، دارو یا حمله ویروسی یا میکروبی، باعث تولید مواد سمی در خون می‌شود که مخلوط شدن آن‌ها با خون می‌تواند در بدن مسمومیت ایجاد کند. کبد وظیفه پاکسازی خون و سالم نگه داشتن سایر اندام‌ها را دارد. آلودگی هوا، وجود ترکیبات شیمیایی، افزودنی ها و نگهدارنده ها در آب و مواد غذایی باعث انباشت سموم در کبد ما می شود. شاید دوری کردن و عدم مصرف بسیاری از این ترکیبات در شرایط امروزی سخت و شاید غیرممکن باشد، اما می‌توانیم کبد خود را سم‌ زدایی و پاکسازی کرده و به سلامت این عضو حیاتی بدن خود کمک نماییم. کارکرد خوب کبد می‌تواند بیشتر مشکلات بدن، از مشکل پوست گرفته تا مشکل معده را برطرف کند. برخی علایم مانند عرق کردن مفرط، ظاهر شدن لکه های سیاه روی صورت و سایر نقاط بدن، خارش، بالا رفتن وزن به طور ناگهانی یا کم شدن اشتها و … می تواند نشانه ای از وجود ترکیبات سمی در بدن و کبد باشد. در صورت مشاهده این علایم سم زدایی بدن را شروع نمایید. در این مقاله فهرستی مختصر، اما مفید از یک خوراکی شیرین و نوشیدنی‌ های مفید برای پاکسازی و سم زدایی کبد آورده شده است:
چای بابونه
یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کبد چای بابونه است که هضم آسان دارد و حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ‌ها است و به همین دلیل به سم‌زدایی از کبد کمک می‌ کند. مصرف این دمنوش برای ساعات پایانی عصر توصیه می‌ شود. کافی است مقداری گل بابونه را داخل لیوان آب جوش بریزید و بعد از خنک شدن آن را بنوشید. برای نتیجه گرفتن از این چای گیاهی مصرف آن برای حداقل دو هفته توصیه می‌ شود.
چای زنجبیل و لیمو
ترکیب لیمو و زنجبیل، برای کاهش وزن فوق‌العاده‌ است. ترکیب ویتامین C و آنتی اکسیدان ‌های موجود در این دو این ماده غذایی، تاثیر بسیار خوبی در سم زدایی و بهبود متابولیسم بدن دارد. کافی است یک برش کوچک از زنجبیل و آب لیمو ترش را در یک فنجان آب جوش بریزید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بنوشید. برای نتیجه بهتر بهتر است سه نوبت در هفته از این نوشیدنی را مصرف نمایید.
چای نعناع
پس از خوردن یک غذای سنگین، مخصوصا یک شام چرب، به یک نوشیدنی مفید برای هضم غذا نیاز دارید. برای این منظور چای نعناع را به شما توصیه می کنیم. می ‌توانید برای تهیه این نوشیدنی گرم، مقداری برگ نعناع را داخل آب جوش ریخته و پس از چند دقیقه مصرف کنید. این دمنوش نیز برای سم‌ زدایی از کبد بسیار مفید است.
کشمش
کشمش‌ طبیعی تاثیر شگفت انگیزی در سم زدایی و پاکسازی کبد و بدن دارد. همچنین کشمش باعث تقویت سیستم گوارشی بدن نیز می‌شود. مصرف کشمش که به رنگ قهوه‌ای تیره است برای حل مشکلات مربوط به کبد عالی است . کشمش سیاه نیز برای سم زدایی کبد مناسب است. رنگ قهوه‌ای روشن و درخشان کشمش به آن معنی نیست که مفید است . در واقع، شفافیت آن‌ها به علت عمل دی اکسید سولفور بر آن ‌ها است. همچنین این کشمش به روش درست خشک نمی ‌شود. برای استفاده از کشمش به این منظور، ابتدا نیم فنجان کشمش را در آب به مدت ۱۵ دقیقه خیس کرده و پس از آن با آب بشویید. پس از شستن کشمش، آن را با آب ولرم به مدت چند ساعت در فنجان در بسته بگذارید تا بماند و خنک شود. بعد آب آن را بخورید و کشمش را بجوید .سپس برای یک یا دو ساعت روی تخت دراز بکشید و یک کیسه آب گرم را در سمت راست شکم قرار دهید. هفته‌ای یک بار به مدت یک ماه این عمل را تکرار نمایید. انجام این مراحل دو بار در سال می‌تواند نتایج مثبتی داشته و کبد و تمام بدنتان را در وضعیت خوبی نگه دارد.  

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *