طب سنتی, گیاهان دارویی

حیوانات خانگی و گیاهان دارویی

حیوانات خانگی و گیاهان دارویی | جوشونده

حیوانات خانگی و گیاهان دارویی از گذشته هاي بسيار بسيار دور با يكديگر زيسته اند. ميليون ها سال پيش از آن كه انسان قدم بر زمين بگذارد، مخلوقات كوچك و بزرگ خداوند از گياهان به عنوان اولين منابع درماني و معالجه خود استفاده مي كرده اند. در واقع سرمنشا بخش عمده اي از دانش پزشكي مدرن امروز ما از دانسته هاي انسان هاي گذشته و بر اثر مشاهده چگونگي استفاده غريزي حيوانات از گياهان دارویی جهت درمان خود مي باشد.

در مواجهه با برخي بيماري ها نظير ايدز و سرطان، محققان امروزي حوزه ي دارو جهت درمان و معالجه اين امراض در جستجوي گياهان ناشناخته و وحشي هستند و در حقيقت در جهت يافتن پاسخ پرسش هاي خود بازگشت دوباره اي به سمت حيوانات و طبيعت داشته اند.

«محصولات گیاهی برای حیوان خانگی شما»

به عنوان مثال، قبايل غرب ايالات متحده، خواص ضد ميكروبي قوي گياه “Ligusticum porter” را از مشاهده خرس هايي كه اين گياه را جهت درمان خود مي بلعيدند و در آن مي غلطيدند آموخته بودند. اين گياه تا امروز توسط برخي افراد به عنوان گياه خرس شناخته مي شود.

Natural Remedy Book for Dogs and Cats, Diane Stein, 1994

زوفارماكاگنوزي Zoopharmacognosy رشته و شاخه اي جديد از علم است كه چگونگي استفاده حيوانات از گياهان جهت درمان خود را مطالعه و بررسي مي نمايد. اين علم در حال حاضر در سراسر دنيا توجه بسياري را در هدايت و شكل گيري تحقيقات علمي به خود جلب نموده است. طلايه دار اين رشته، “Dr. Eloy Rodriguez”، يك بيوشيميست كه به صورت تخصصي در محصولات طبيعي و سنتزي فعال است و پريماتولوژيست دانشگاه هاروارد، “Richard Wrangham”، كه شامپازه ها و گوريل ها را در مناطق بومي خود در آفريقا مطالعه مي نمايد، هستند. اين دو دانشمند كشف كرده اند كه دسته اي از ميمون ها به صورت غريزي توانايي انتخاب گياهان را در مواجهه با انگل هاي دروني بدن خود دارند. در حقيقت، حيوانات نه تنها قادرند گياهاني با خاصيت خارج كردن انگل ها از بدن خود را انتخاب نمايند‌، بلكه به شکل غریزی، مقدار بهینه ی مصرف گياه به نحوي كه موجب ايجاد سميت و عوارض سوء در بدن آن ها نگردد را نيز تشخيص می دهند.

حیوانات خانگی و گیاهان دارویی برای آنها

Holistic Herbs for Pets, Natural and Herbals Remedies for Pets Healthy Living and General Wellness, E. David

به علت رشد روزافزون جمعيت انسان و دست اندازي و تخريب محيط زيست، بسياري از اين گياهان وحشي، پيش از شناسايي و بهره برداري، از صحنه طبيعت براي هميشه حذف مي گردند. تنها در آمريكاي شمالي 29 درصد از 16 هزار گونه گياهي در معرض حذف هميشگي قرار دارند و با اين اتفاق، ارتباط بشر با منافع حياتي اين گياهان براي هميشه از بين خواهد رفت.

استفاده بشر از داروهاي شيميايي و شيوه ي زندگي سرشار از استرس هاي عصبي و عاطفي و رژیم های سرشار از غذاهای غیرطبیعی موجب گرديده تا با بيماري هاي جديد و عوامل بيماري زاي تهاجمي تر از گذشته رو به رو باشيم. اين تغيير در سبك زندگي، بر زندگي حيوانات خانگي ما نيز موثر بوده است و علاوه بر انتقال اين استرس ها، بدرفتاري ها و هيجانات به آن ها، محروم شدن اين حيوانات از غذاهاي طبيعي و مغذي و استفاده از فرآورده هاي صنعتي حاوي تركيبات مضر و به كارگيري داروهاي شيميايي با عوارض جانبي گوناگون را نيز براي آن ها به همراه داشته است.

در جامعه حال حاضر، درمان بر پايه ي اقدامات مرتبط با نشانه هاي بيماري استوار است. به صورت عمومي وقتي يك انسان يا حيوان احساس بيماري كند، درمانگر سعي در تشخيص و فرونشاندن عوارض و نشانه هاي بيماري، در كمترين زمان ممكن، مي نمايد. بيشتر ما به دنبال خاموش كننده هاي نشانه هاي بيماري مانند آسپرين، استامينوفن، ايبوبروفن و … هستيم.

اما در مورد عوامل ايجاد اين ناراحتي ها چه اقدامي بايد صورت گيرد؟ آيا ما مي توانيم رويكرد مناسب و درمانگرانه اي در مورد تب اتخاذ نماييم در حالي كه منشاء و دلايل ايجاد آن را تشخيص نداده ايم؟ چرا حيوان ما بايد يبوست مزمن را تحمل نمايد؟ اين ها سوالاتي است كه توسط گياه درمانگرهايي كه بدن را به صورت كلي و مجموعه پيچيده اي از  بافت ها، ارگان ها، مواد شيميايي و ميكروارگانيسم ها كه در حال تعادل با يكديگر هستند در نظر مي گيرند، پاسخ داده می شود.

بسياري از انسان ها، حيوانات را موجوداتي فاقد هوش، هشياري و احساس مي دانند كه تنها بايد در اختيار و خدمت بشر باشند. “درمان گياهي حيوانات خانگي” سعي در تغيير اين پارادايم دارد. ما به سهم خود با راه اندازي اين بخش در سايت “جوشونده” از مكانيسم هاي طبيعت جهت مقابله و حفاظت از حيوانات در برابر  بيماري ها  با ممانعت و كنار گذاشتن استفاده از داروهاي استروييدي، آنتي بيوتيك ها و واكسن ها دفاع مي كنيم. ما نسبت به تامين نيازهاي غذايي حيوان به طور طبيعي با استفاده از رژيم هاي غذايي ناسالم و غيرطبيعي حاوي قرص هاي ويتامين شيميايي بي اعتناييم. 

سلامت طبیعی برای گربه ها و سگ ها

Natural Health for dogs and cats, Richard H. Pitcairn and Susan H. Pitcairn, 2017

بسياري از ما با حوزه طب گياهان دارويي به واسطه ي مصرف برخي گياهان دارويي به صورت استفاده جايگزين برخي داروهاي بي نسخه آشناييم. مانند داروها، گياهان نيز مي توانند به صورت موثري در بهبود نشانه هاي بيماري ها مورد استفاده قرار گيرند و برخلاف بسياري از داروها، در صورت مصرف درست  و آگاهانه گياهان، ايمن و ملايم هستند. بيشتر داروها حاوي يك تك ماده ي شيميايي، مستقل از منبع طبيعي و در بيشينه ي غلظت براي رسيدن به حداكثر توان ساخته شده اند. بر خلاف داروهاي شيميايي، گياهان دارويي شامل چندين و گاهاً هزاران تركيب شيميايي واكنشگر و خنثي هستند. برخي افراد شكاك معتقدند كه گياهان دارويي از تاثير كمي برخوردارند و ايمني لازم را ندارند زيرا داراي مواد موثره كم و متغير از هر گياه به گياه ديگر هستند.

از نظر طب گياهي و سنتي، تركيبات اثبات شده ي علمي در يك گياه، تنها يك عامل از عواملي هستند كه موجب پرفايده بودن يك گياه مي گردد. به جاي تمركز بر تركيبات شيميايي منفرد، گياهان دارويي داراي يك هم افزايي غيرقابل توضيح ناشي از تمامي تركيبات موجود شناخته و غيرشناخته شده خود مي باشند. به عنوان يك مثال علمي و عيني تركيب تيمول، هنگامي كه به صورت يك تركيب مجزا مورد مصرف قرار گيرد، پتانسيل سميت بسيار بالايي دارد، اما وقتي همين تركيب در غالب گياه آويشن و به صورت چاي يا جوشانده مورد مصرف قرار مي گيرد، يك تركيب ايمن و موثر در درمان سرفه و ضدباكتري خواهد بود.

جوشونده سعي داشته با راه اندازي بخش “درمان گياهي حيوانات خانگی” رابطه حیوانات خانگی و گیاهان دارویی را به شما معرفي نمايد تا در نگهداري و بهبود مشكلات روحي و جسمي حيوان خانگی خود از آن ها بهره مند شويد. براي جلب اطمينان و آرامش خاطر شما عزيزان، اين اطلاعات از منابع معتبر علمي و تحقيقات دانشمندان اين عرصه استخراج گرديده و در اختيار شما هموطنان عزيز قرار گرفته است.

اين بخش تنها راهی برای پيدا كردن جايگزين هاي طبيعی براي داروهای شيميايی نيست، بلكه معرفي و حمايت از نوعي از مراقبت های بهداشتی است كه فراتر از هر روش نشات گرفته از دانش بشر، از ارتباط بين افراد، گياهان و مادر طبيعت منشا گرفته است.

در طبيعت، گياهان فراتر از تصور ما، تنها به عنوان حامل تركيبات موثره اي كه بشر آن ها را شناسايي كرده است نيستند. اين گياهان نماينده ي شفابخش كارخانه طبيعت هستند تا تمامي مخلوقات از منافع و اسرار نهفته در گل ها، برگ ها، ريشه و تمامي اجزاي آن ها بهره مند گردند.

منابع به كار رفته در “حیوانات خانگی و گیاهان دارویی”

  • Herbs for Pets_ the Natural Way to Enhance Your Pet’s Life, Second Edition, G.L.Tilford, M.Wulff, 2009.
  • Natural Remedy Book for Dogs and Cats, Diane Stein, 1994.
  • Natural Health for dogs and cats, Richard H. Pitcairn and Susan H. Pitcairn, 2017.
  • Holistic Herbs for Pets, Natural and Herbals Remedies for Pets Healthy Living and General Wellness, E. David.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *