چاشنی و ادویه, طب سنتی, گیاهان دارویی

فواید زعفران و محصولات زعفرانی

فواید زعفران | جوشونده
فواید زعفران و محصولات زعفرانی
زعفران گياهي است از خانواده زتبق با ارتفاع 3 تا 10 سانتي متر و پيازدار. گل هاي زعفران داراي شش گلبرگ بنفش بوده و دارای سه پرچم و يك مادگي با كلاله سه شاخه به رنگ قرمز مي باشد. همين كلاله سه شاخه به عنوان ادويه زعفران مورد استفاده قرار مي گيرد. اين گياه در كشورهاي حاشيه مديترانه، اسپانيا، فرانسه، يونان، چين، هند و البته كشورمان ايران كشت مي شود. در ايران زعفران در خراسان، يزد، كرمان، گيلان و مازنداران كاشت مي شود. مواد موثره اصلي زعفران كروسين، كروستين و سافرانال بوده و طعم تلخ زعفران در اثر وجود تركيبي با عنوان پيكروكروسين مي باشد. كروسين همچنين مسئول رنگ زعفران است. زعفران داراي خواص متعدي است كه در ادامه و به صورت خلاصه، خواص اثبات شده ي اين ادويه ارزشمند كه طي تحقيقات و پژوهش هاي علمي به اثبات رسيده است آورده شده است:
  • در طب سنتي از عصاره و تنتور زعفران به كمك كننده به هضم غذا، اشتها آور، آرامبخش، معرق، خلط آور، محرك قاعدگي، سقط كننده جنين، اختلالات كبد، كيسه صفرا، ضد اسپاسم قوي، درد دندان و لثه، التهابات بيني و گلو، نفخ، بيخوابي، افسردگي، تشنج، كمردرد، سرفه، آسم، برونشيت، تب، استفراغ، سرخك و مخملك، آبله، عفونت هاي ادراري، اسهال خوني، سرماخوردگي، اختلالات قلب و عروق، سرطان، درد معده، افزايش مقاومت بدن در مقابل اظطراب و خستگي مي باشد.
 
  • زعفران داراي اثرات ضدسرطان بوده و تحقيقات علمي اثر مثبت آن را بر تومورهاي لوكمي، كارسينوم تخمدان و پستان، آرناكارسينوم روده بزرگ، رابدوميوساركوما، پاپيلوما و كارسينوم سلول سنگفرشي به اثبات رسانده است. همچنين عصاره زعفران به صورت موضعي و خوراكي رشد تومور را مهار مي نمايد.
 
  • استفاده از عصاره زعفران به عنوان مكمل در غذا ها و نوشيدني ها و محصولات دارويي و بهداشتي به عنوان آنتي اكسيدان و ضد راديكال آزاد مرسوم بوده و داراي اثرات ضدپيري مي باشد.
 
  • عصاره آبي زعفران تاثير مثبتي بر افسردگي دارد. كروسين با مهار بازجذب دوپامين و سافرانال با مهار بازجذب سروتونين داراي نقش ضدافسردگي است.
 
  • زعفران در كمتر از 50 درصد مبتلايان به افسردگي موجب بهبود كامل آن ها شده است و مي توان از آن به عنوان يك داروي ضدافسردگي خوب استفاده نمود.
 
  • تحقيقات نشانگر اثرات ضد ميكروبي عصاره زعفران در غذاست. اثر عصاره اين ادويه بر باكتري هاي اشرشيكولي، استافيلوكوك اورئوس پسمودوموناس آئروژينوزا به اثبات رسيده است.
 
  • بر اساس تحقيقات علمي، زعفران موجب بهبود يادگيري در بيماري هاي نوروژنريتيو نظير آلزايمر و همچنين بيماران ديابتي مي گردد.
 
  • كروسين موجود در زعفران، نقش مهمي در بهبود عملكرد حافظه دارد.
 
  • عصاره آبي كلاله زعفران تاثير بسزايي بر سطح هورمون هاي هيپوفيز تخمدان داشته و تاثير مثبتي بر باروري و رفع اختلالات باروري دارد.
 
  • عصاره زعفران داراي اثرات ضدالتهابي و ضد درد مي باشد.
 
  • زعفران تاثير مثبتي بر كاهش ميزان كلسترول داشته و از اين طريق بر بيماري هاي قلبي و عروقي اثر مثبت دارد. به عنوان مثال بيماري هاي قلبي- عروقي كاهش معناداري در مردم مناطقي از  اسپانيا كه به صورت روزانه از زعفران استفاده مي كنند داشته است.
 
  • مخلوط كردن يك گرم زعفران و 300 گرم عسل و مصرف نمودن روزانه دوبار به مقدار سه ميلي ليتر براي مدت زمان سه ماه در كودكان 2 تا  12 سال مبتلا به پنوموني، باعث تسريع بهبود آن ها گرديده و به مدت شش ماه عود كردن بيماري در آنها را كنترل نمود.
 
  • زعفران به اندازه داروي اوميدازول در بهبود زخم معده ناشي از ايندومتاسين موثر بوده و همچنين فاقد عوارض جانبي داروهاي شيميايي است.
 
  • يكي از مشكلات بشر امروز چاقي و اضافه وزن است. چاقي خود مي تواند منشا بسياري از بيماري ها از جمله ديابت ، فشار خون بالا، سرطان و مشكلات قلبي گردد. داروهاي شيميايي نظير اورليستات و سيبوترامين جهت كاهش اشتها و كاهش جذب چربي مورد تجويز قرار مي گيرد. اين داروها گرانقيمت و داراي عوارض جانبي زياد مي باشند. از اين رو محققان به سمت استفاده از تركيباتي با منشاء گياهي هستند كه از آن جمله به انتي اكسيدان هاي موجود در زعفران  اشاره نمود كه در كنترل سطح چربي در بدن و كنترل چاقي نقش موثري دارند.
    با توجه به رتبه يك ايران در كشت و برداشت زعفران در دنيا، نقش ديرينه اين ادويه در زندگي و طب سنتي ما ايرانيان و خواص و اثرات كم نظير اين ادويه ارزشمند، زعفران مي تواند به عنوان جايگزين و يا تركيب كمك كننده به روند بهبود توسط بسياري از داروهاي شيميايي بوده و موجب حذف يا كاهش عوارض جانبي استفاده از اين داروها باشد. بنابراین استفاده از زعفران و محصولات زعفرانی نظیر عسل و زعفران، شربت زعفران، قند زعفرانی، چای زعفران و نبات زعفرانی و … جهت سلامت روح و جسم، به همه ی کاربران گرامی سایت جوشونده توصیه می شود.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *