مقالات آموزنده

فواید و طرز مصرف قهوه هسته خرما

فواید قهوه خرما | جوشونده

قهوه هسته خرما چیست؟

قهوه هسته خرما که با نام دمنوش هسته خرما نیز شناخته می شود از خرد و آسیاب کردن هسته های خرما تهیه می شود و استفاده از آن جدید نبوده و ریشه در گذشته ما دارد. در حالی که هسته برخی میوه ها می توانند سمی باشند، نه تنها دانه های خرما 100% غیر سمی هستند، بلکه دارای چندین فایده برای سلامتی نیز هستند.

سفارش و خرید آنلاین قهوه هسته خرما

هسته خرما به عنوان جایگزین قهوه مصرف می شود. پودر قهوه هسته خرما با شستشو، خشک کردن و حرارت دادن آن به مدت 30 دقیقه در دمای 175 درجه ی سانتیگراد تولید می شود. پودر قهوه خرما با استفاده تجهیزات آنالیز دستگاهی مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده که عاری از کافئین است. به همین دلیل در دنیا به  Free caffeine coffee معروف شده و با استقبال فراوانی رو به رو شده است.

ارزش غذایی قهوه هسته خرما

وقتی در مورد خواص و فواید قهوه هسته خرما صحبت می شود این موضوع مطرح می شود که چه ترکیباتی باعث شده که این قهوه تا این اندازه ارزشمند باشد؟

همه ما نام خرما را با میزان کالری و انرژی بالای آن می شناسیم، اما بررسی ها نشان می دهد که حتی هسته خرما نیز دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی است که می تواند در برنامه غذایی شما جایگاه ویژه ای داشته باشد.

آزمایشات و تحقیقات نشان می دهد که هسته خرما به دلیل اثرات محافظتی پروآنتوسیانیدین خود، از خطرات و آسیب های کبدی و کلیوی جلوگیری می کند.

همچنین این نوشیدنی به خاطر وجود آنتی اکسیدان و پلی فنول ها (ریز مغذی هایی با مزایای بالقوه سلامتی)، دارای خواص ضد ویروسی بسیار زیادی می باشد.

هسته خرما منبعی غنی از چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها از جمله فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی و پتاسیم است.

حال که به مواد ارزشمند موجود در هسته خرما و قهوه آن پی بردیم، در ادامه با چند فایده نوشیدن این قهوه متفاوت و سالم آشنا می شویم:

1- تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، منبع فوق العاده ای برای کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

2- قهوه بدون کافئین و انرژی زا

قهوه هسته خرما یک نوشیدنی تقویت کننده و انرژی زای طبیعی بدون کافئین است! تکرا میکنیم؛ بدون کافئین. چون این یک ویژگی منحصر به فرد است.

3- کمک کننده به سلامت دستگاه گوارش و کبد و کلیه

به دلیل فیبر بالا به سلامت گوارش کمک می کند. همچنین هسته ی خرما به دلیل اثرات محافظتی پروآنتوسیانیدین خود، از خطرات و آسیب های کبدی و کلیوی جلوگیری می کند.

قهوه خرما | جوشونده

4- مفید برای دیابت

می تواند سطح کلسترول بد یا همان LDL بدن را کاهش دهد. به دلیل محتوای بالای پروآنتوسیانین در برابر مشکلات کبد و کلیه مرتبط با دیابت بسیار مفید است و می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

5- دارای خواص ضدویروسی

این نوشیدنی به خاطر وجود آنتی اکسیدان و پلی فنول ها (ریز مغذی هایی با مزایای بالقوه سلامتی)، دارای خواص ضد ویروسی بسیار زیادی می باشد.

6- آرامش دهنده اعصاب

این قهوه سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک عامل برای تقویت سیستم عصبی است، بنابراین مصرف آن باعث آرامش اعصاب می شود.

7- لاغری

هسته خرما به علت وجود فیبر بالای درون خود موجب لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

روش تهیه قهوه هسته خرما:

در ابتدای کار لازم است هسته های خرما را به مدت 1 ساعت در آب داغ قرار داده و سپس به طور کامل با آب داغ شستشو دهید. بعد از شستشوی کامل اجازه دهید که چند روز این هسته های خرما در نور خورشید به صورت کامل خشک شود. سپس دانه های خشک شده را در فر با دمای 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتیگراد) به مدت 30 تا 45 دقیقه در سینی فر تفت دهید. سپس اجازه دهید تا خنک شوند.

حال لازم است که آنها را آسیاب و خرد کنید. این کار را می توانید با استفاده از هاون و یا آسیاب انجام دهید. سپس پودر هسته خرما را چندین بار الک کنید تا قطعات درشت از آن جدا شوند. تفت دادن را می توان برای هسته های آسیاب نشده یا آسیاب شده به کار برد، ولی آنچه مهم است این است که این عمل همانند عملیات رست قهوه، علاوه بر تمیز شدن پودر هسته باعث ایجاد یک طعم تلخ ملایم، همانند قهوه، شود.

روال تهیه قهوه خرما | جوشونده

شیوه نگهداری قهوه خرما

پودر هسته خرما را در یک ظرف دربسته در مکانی خنک و تاریک (مانند انباری یا کمد آشپزخانه) به مدت چند ماه می توانید نگهداری کنید.

روش مصرف قهوه هسته خرما

دو قاشق چای خوری از قهوه هسته خرما را در 250 میلی لیتر (دو لیوان) به مدت 15 دقیقه دم کرده و میل کنید.

تهیه قهوه خرما | جوشونده

طعم دهنده های قهوه هسته خرما

 بر اساس ذائقه خود می توانید از شیر، هل و یا دارچین برای طعم دادن به قهوه خرما استفاده کنید. همچنین برای شیرین کردن آن پیشنهاد می کنیم از شیره ی خرما یا عسل استفاده نمایید. چندین افزودنی دیگر که می توانید برای طعم دادن به  این قهوه از آن ها استفاده کنید عبارتند از پودر کاکائو، ادویه جوز هندی، بادیان ستاره ای، زنجبیل، وانیل (عصاره یا پودر)، عطر چای، کارامل، روغن نارگیل یا کره و پسته ریز خرد شده (مشابه چای کشمیری) یا سایر مغزها مانند فندق.

میزان مصرف

 نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه خرما در روز مفید است.

علاوه بر تهیه ی این قهوه ی مفید در منزل، می توانید آن را به صورت بهداشتی و با کیفیت و در بسته بندی زیبا و کاربردی از فروشگاه اینترنتی جوشونده تهیه نمایید.

همین حالا شروع کنید…

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

چای رویبوس | جوشونده
گیاهان دارویی

فواید چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس (تلفظ ROY-boss) یک چای گیاهی قرمز رنگ است که از برگ های تخمیر شده درختچه ی Aspalathus linearis، که یک گیاه بومی آفریقای جنوبی است به دست می آید.

ادامه مطلب »
خواص سویق | جوشونده
آجیل و خشکبار

خواص سویق و انواع آن

این روزها حتما در گوشه و کنار و سایت ها و کانال های تلگرام و صفحات اینستاگرام با واژه “سویق” رو به رو شده اید. شاید هم انواع سویق را در فروشگاه ها و بسته بندی های متنوع دیده باشید.

ادامه مطلب »