گیاهان دارویی, مقالات آموزنده

فواید چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس | جوشونده

فواید چای رویبوس چیست؟

فواید چای رویبوس : (تلفظ ROY-boss) یک چای گیاهی قرمز رنگ است که از برگ های تخمیر شده درختچه ی Aspalathus linearis، که یک گیاه بومی آفریقای جنوبی است به دست می آید. بسیاری از مردم از آن به عنوان جایگزینی برای چای سبز یا سیاه استفاده کرده و از نوشیدن آن لذت می برند. چای رویبوس سبز که نوع تخمیر نشده آن است نیز موجود است.

خرید آنلاین و سفارش اینترنتی چای رویبوس

چای رویبوس طعمی شیرین، لطیف و خاکی دارد. این چای حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است که شناختن آن ها ممکن است به روشن شدن برخی از فواید سلامتی آن کمک کند.

در این مقاله به فواید چای رویبوس برای سلامتی اشاره می کنیم. بعد از آن، نحوه ی دم کردن و طعم دادن به چای رویبوس را توضیح می دهیم.

7 خاصیت و فواید چای رویبوس برای سلامتی

تحقیقات در مورد اثرات چای رویبوس محدود است. با این حال، بر اساس مطالعات موجود، فواید چای رویبوس برای  سلامتی شامل موارد زیر است:

  1. بدون کافئین

چای رویبوس عاری از کافئین است که ممکن است آن را برای افراد باردار، کودکان و کسانی که به کافئین حساس هستند، به گزینه خوبی تبدیل کند.

در حالی که کافئین ممکن دارای مزایایی باشد، با این وجود همه نمی توانند کافئین را با خیال راحت مصرف کنند. کافئین ممکن است خواب را مختل کند، اضطراب را تشدید کند و عوارض جسمی مانند بیحالی و تپش قلب ایجاد نماید.

چای رویبوس | جوشونده

کافئین در چای سیاه، چای سبز و قهوه وجود دارد. چای رویبوس جایگزین خوبی برای افرادی است که می خواهند مصرف کافئین خود را کاهش دهند یا به طور کامل از آن اجتناب کنند.

  1. تانن کم

چای رویبوس قرمز حاوی مقادیر بسیار کمی تانن است. تانن ها ترکیبات طبیعی هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله چای سیاه، چای سبز و شراب قرمز وجود دارند. تانن ها با جذب آهن در بدن، به ویژه آهن غیر هِم ( Nonheme )  که نوعی از آهن است که از غذاهای گیاهی به دست می آید، تداخل می کنند.

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2013، نوشیدن روزانه 6 فنجان چای رویبوس به مدت 6 هفته تأثیر منفی بر وضعیت آهن خون شرکت کنندگان در آزمایش نداشت.

  1. سرشار از آنتی اکسیدان

چای رویبوس حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است. برخی از قابل توجه ترین آنتی اکسیدان های موجود در این چای “کوئرستین” و “آسپالاتین” هستند.

آنتی اکسیدان ها برای سلامت انسان مهم هستند، زیرا مانع از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول های بدن می شوند.

نتایج یک مطالعه حیوانی روی چای رویبوس نشان می دهد که می تواند وضعیت آنتی اکسیدانی کبد را نیز بهبود بخشد.

مطالعات روی انسان نشان داده است که مصرف چای رویبوس سطوح آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش می دهد، اما اثرات آن اندک بوده و به سرعت از بین می روند و برای حفظ آن نیاز به تداوم مصرف این چای می باشد.

  1. سلامت قلب

آنتی اکسیدان ها برای داشتن یک قلب سالم مهم هستند، به همین دلیل است که چای رویبوس ممکن است فواید قلبی عروقی بسزایی داشته باشد. چای رویبوس همچنین ممکن است سطح کلسترول خون را کنترل کند.

در یک مطالعه در سال 2011، 40 نفر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی روزانه 6 فنجان چای رویبوس را به مدت 6 هفته مصرف کردند.

در پایان این دوره، شرکت کنندگان سطوح لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول بد (LDL) را به طور قابل توجهی کاهش دادند و سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب (HDL) را به طور قابل توجهی، در مقایسه با گروه کنترل، افزایش دادند.

چای رویبوس همچنین ممکن است با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، که فشار خون را افزایش می‌دهد، سلامت قلب را بهبود بخشد. یک مطالعه ی کوچک گزارش داد که چای رویبوس فعالیت ACE را 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف مهار می کند.

  1. کنترل دیابت

چای رویبوس ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند و در نتیجه خطر عوارض آن را کاهش دهند.

تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که آنتی اکسیدان آسپالاتین که در چای رویبوس وجود دارد، دارای پتانسیل ضد دیابت فراوانی است.

آسپالاتین همچنین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا خطر التهاب عروقی و آترواسکلروز را کاهش دهند. هر دوی اینها عواملی هستند که در ایجاد مشکلات قلبی نقش دارند.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، افرادی که دیابت دارند، دو تا چهار برابر بیشتر از افرادی که دیابت ندارند، در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

تحقیقات نشان می دهد که آسپالاتین به کاهش التهاب عروقی ناشی از سطح بالای قند خون کمک می کند.

  1. کاهش وزن و تناسب اندام

چای رویبوس بدون کالری است، بنابراین ممکن است یک نوشیدنی خوب برای کسانی باشد که سعی در کاهش وزن یا حفظ وزن سالم دارند.

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2014، چای رویبوس ممکن است با افزایش سطح لپتین برای مدیریت وزن نیز مفید باشد. لپتین هورمونی است که به تنظیم مصرف غذا کمک می کند و سیگنال هایی را به بدن ارسال می کند که غذای کافی دریافت کرده است.

این چای همچنین تشکیل سلول های چربی جدید را متوقف کرده و متابولیسم سریع چربی را سرعت می بخشد.

  1. پوست صاف و چین و چروک کمتر

بر اساس برخی تحقیقات، اگر فردی از چای رویبوس به صورت موضعی استفاده کند، ممکن است ظاهر پوست خود را با کاهش چین و چروک بهبود بخشد.

در یک مطالعه در سال 2010، ترکیبات آرایشی ساخته شده از عصاره های گیاهی با پایه ژل مقایسه شدند. عصاره ها شامل جینکو، سویا و مخلوطی از چای و رویبوس بودند.

محققان دریافتند که مخلوط چای و رویبوس در کاهش چین و چروک موثرتر است، در حالی که جینکو برای مرطوب کردن پوست بهترین است.

سایر خواص و فواید گزارش شده چای رویبوس

برخی از مردم چای رویبوس را برای برخی فواید درمانی استفاده می کنند:

  • آلرژی ها
  • کولیک یا قولنج دستگاه گوارش
  • مشکلات گوارشی
  • بیخوابی
  • مسائل مربوط به سلامت روان
  • اشتهای ضعیف

با این حال، هنوز هیچ مطالعه ی علمی در مورد اثرات چای رویبوس برای بهبود این مشکلات انجام نشده است.

طرز تهیه و شیوه ی درست کردن چای رویبوس

می توانید چای رویبوس را به روشی مشابه چای سیاه، گرم یا سرد میل نمایید.

چای رویبوس | جوشونده

به عنوان یک قاعده کلی، از 200 سی سی آب جوش برای یک قاشق چای خوری پر از برگ های رویبوس استفاده کنید.

اجازه دهید چای حداقل 5 دقیقه دم بکشد. می توانید چای را خالی یا به همراه شیر یا خامه میل نمایید. از عسل یا شکر هم می توان برای مزه دار کردن استفاده کرد.

چای رویبوس در فروشگاه اینترنتی جوشونده موجود است. همین حالا برای چشیدن طعم یک چای متفاوت و سالم تصمیم بگیرید…

منبع:

Medical News Today

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود