پوست و مو

عسل خام یا عسل معمولی

عسل خام یا عسل معمولی

انسان ها 8000 سال از عسل برای مصرف خوراکی و البته دارویی استفاده کرده اند.
در ابتدا، مردم از عسل خام استفاده می ‌کردند، اما امروزه بیشتر عسل ‌های موجود در قفسه‌ های سوپرمارکت ‌ها، معمولاً از طریق پاستوریزه کردن، فرآوری می ‌شوند. پاستوریزه کردن شامل حرارت دادن شدید است. بسیاری از انواع عسل های فرآوری شده ممکن است حاوی قندهای اضافه شده هم باشند.

عسل خام  Raw honey چیست؟

عسل خام مستقیماً از لانه زنبور به دست می آید. زنبوردار معمولاً عسل را فیلتر می کند تا ذرات کوچکی از جمله گرده، موم زنبور عسل و بخش هایی از زنبورهای مرده را از عسل جدا کند ولی عسل را پاستوریزه نمی کند. عسل خام کدر بوده یا کدر به نظر می رسد زیرا حاوی این ترکیبات اضافی است.

عسل معمولی Regular honey چیست؟

عسل معمولی یا پاستوریزه، شفاف و صاف است. فرآیند پاستوریزه کردن شکل ظاهری عسل را بهبود می بخشد، ماندگاری آن را افزایش می دهد و سلول های مخمری را که می توانند بر طعم عسل تأثیر بگذارند را از بین می برد. با این حال، برخی افراد معتقدند که پاستوریزه کردن تعداد آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در عسل را کاهش می دهد.

تفاوت عسل خام و معمولی در چیست؟

عسل خام به طور طبیعی کدرتر از عسل معمولی است زیرا بقایای لانه ی زنبور آنقدر کوچک است که فیلتر نمی شود.
عسل خام نسبت به عسل معمولی از نظر رنگ و بافت تنوع بیشتری دارد. رنگ عسل خام ممکن است بسته به گلهایی که زنبورها گرده افشانی کرده اند تغییر کند.

عسل طبیعی

فواید عسل خام

مطالعات نشان می دهد که عسل خام حاوی انواع مواد مفید است. عسل خام حاوی اجزای خاصی است که می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. پاستوریزاسیون و سایر فرآیندها ممکن است برخی از این ترکیبات را حذف یا کاهش دهند که عبارتند از:

گرده زنبور عسل که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است
بره موم که ترکیبی چسبناک است و زنبور در ساخت کندو از آن استفاده می کند.
ویتامین ها و مواد معدنی خاص
آنزیم ها
آمینو اسید
آنتی اکسیدان ها

بر اساس گزارش منابع علمی، عسل پاستوریزه حاوی اندکی – در صورت وجود – از فواید سلامتی عسل خام است. از آنجایی که پاستوریزاسیون عسل را در معرض دمای بالا قرار می دهد، ممکن است خواص طبیعی عسل را از بین ببرد. این بدان معناست که عسل خام نسبت به عسل معمولی فواید سلامتی بیشتری از نظر التیام زخم ها و مبارزه با عفونت ها داشته باشد.
همچنین عسل خام حاوی گرده زنبور عسل است و پاستوریزه کردن عسل گرده گل را از بین می برد.

در یک مطالعه علمی در سال 2015 فواید گرده زنبور عسل به شرح زیر گزارش داده شده است:

خواص آنتی اکسیدانی
اثرات ضد التهابی
عمل ضد باکتری و ضد قارچ
خواص تسکین درد

این خواص باعث می شود گرده زنبور عسل افزودنی مفید به عسل باشد و می تواند به توانایی طبیعی عسل در التیام زخم ها و کشتن باکتری ها کمک کند. گرده زنبور عسل همچنین حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین های A و C و مقادیر کمی مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم و سدیم است. عسل خام حاوی بره موم زنبور عسل است. بره موم زنبور عسل ماده چسبنده ای است که زنبورها از آن برای ساخت کندوها و نگه داشتن ساختارهای آن در کنار هم استفاده می کنند. این ماده ی چسب مانند نه تنها به زنبورها کمک می کند، بلکه برخی از دانشمندان معتقدند که برای انسان نیز مفید است.

عسل

یک مطالعه علمی در سال 2017 گزارش می دهد که بره موم زنبور عسل که در عسل خام یافت می شود، دارای فواید زیر است:

اثرات ضد التهابی
اثر ضد سرطان و ضد زخم
اثرات ضد قارچی
بره موم زنبور عسل همچنین حاوی ویتامین های گروه B، ویتامین C و E، منیزیم، پتاسیم و آنزیم های مفید است.

پاستوریزاسیون ممکن است آنتی اکسیدان ها را از بین ببرد. برخی افراد بر این باورند که پاستوریزه کردن برخی از آنتی اکسیدان های مفید موجود در عسل را از بین می برد. مطالعه دقیقی در مورد اینکه چگونه پاستوریزاسیون باعث تغییر سطح آنتی اکسیدان در عسل می شود وجود ندارد، اما مطالعات نشان می دهد که فرآیندهای حرارتی باعث کاهش سطح آنتی اکسیدان در سایر غذاها نیز می شود. عسل خام حاوی فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده، استرس اکسیداتیو با بسیاری از بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان‌ها مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است اثرات ضد سرطانی در برابر انواع مختلف تومورها داشته باشد. انواع آنتی اکسیدان های موجود در عسل خام بسته به نوع گل هایی که زنبورها گرده افشانی کرده اند متفاوت است.

عسل معمولی ممکن است حاوی قند یا مواد افزودنی باشد. برخی از محصولات عسل معمولی حاوی شیرین کننده های اضافه شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. مطالعات نشان می دهد که برخی از محصولاتی که برچسب “عسل” دارند ممکن است 100 درصد عسل واقعی نباشند، اما حاوی شیرین کننده هایی مانند شربت برنج قهوه ای هستند در حالی که عسل خام حاوی هیچ ماده دیگری غیر از عسل کندو نیست.

چگونه عسل خام را پیدا کنیم؟

برای یافتن عسل خام، به دنبال محصولاتی باشید که روی برچسب آن ها یا در فهرست ویژگی های آن عبارت “خام” ذکر شده است. محصولاتی که دارای برچسب “ارگانیک” یا “خالص” هستند ممکن است لزوما خام نباشند. ظاهر محصول عسل می تواند به فرد کمک کند خام بودن آن را تشخیص دهد. عسل معمولی بسیار شفاف و صاف به نظر می رسد، در حالی که عسل خام ترکیبی از رنگ ها و ظاهری کدر یا کرمی دارد. عسل خام ممکن است سریع تر از عسل معمولی متبلور شود یا در اصطلاح رس ببندد (در عموم به شکرک زدن معروف است). قرار دادن شیشه عسل در یک قابلمه آب داغ باعث ذوب شدن کریستال ها و تبدیل آن به مایع می شود. مراقب باشید عسل را بیش از حد گرم نکنید، زیرا ممکن است برخی از مواد مغذی آن را از بین ببرد.

 

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *