پوست و مو, مقالات آموزنده

آنچه در مورد کلاژن خوراکی باید بدانید

آنچه در مورد مکمل کلاژن خوراکی باید بدانید

آنچه در مورد مکمل کلاژن خوراکی باید بدانید

کلاژن چیست؟

کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین ها در پستانداران است. کلاژن مسئول چندین عملکرد بیولوژیکی در بدن است که یکی از آنها ایجاد پیوستگی ساختار در بافت همبند، ماهیچه و پوست است.

کلاژن پروتئینی است که مسئول خاصیت ارتجاعی پوست است. همچنین در سلامت مفاصل و استخوان ها نقش مهمی دارد.

بدن انسان به طور طبیعی کلاژن تولید می کند. اما با گذشت زمان، تولید این پروتئین کند می شود.

در نتیجه، پوست فرد به تدریج قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و توانایی خود برای بازگشت به حالت اولیه خود را از دست می دهد. فرآیندی که آن را “الاستیسیته” می نامند. با این اتفاق، چین و چروک ها شروع به شکل گیری در پوست می کنند.

اگرچه برخی غذاها مانند آبگوشت استخوان حاوی کلاژن هستند، افرادی که می خواهند پوستی بدون چین و چروک داشته باشند یا از سایر فواید کلاژن برای سلامت خود بهره مند شوند، اغلب به دنبال مصرف مکمل خوراکی کلاژن برای افزایش سطح کلاژن بدن خود هستند.

کلاژن چیست و  چه کاری انجام می دهد؟

کلاژن خوراکی چیست و  چه کاری انجام می‌دهد؟

بسیاری از افراد برای افزودن کلاژن بیشتر به رژیم غذایی خود از مکمل های خوراکی کلاژن استفاده می کنند.

بیشتر مکمل های کلاژن فرآیند هیدرولیز را طی می کنند. این بدان معناست که سازنده، کلاژن موجود در مکمل ‌ها را به پپتید (واحد سازنده ی کلاژن در بدن) تبدیل کرده و جذب و استفاده از آن را برای بدن آسان‌ تر می‌کنند.

مکمل های خوراکی کلاژن به شکل قرص، کپسول و پودر در دسترس هستند. بسیاری از آنها برای خرید آنلاین در دسترس هستند و می توان آن ها را از فروشگاه های اینترنتی مطمئن و دارای مجوز تهیه کرد. مانند مکمل کلاژن خوراکی الن بیوتی Ellen Beauty که دارای مجوز لازم از وزارت بهداشت می باشد.

موثر بودن یا نبودن مکمل های کلاژن بستگی به این دارد که فرد برای چه کاری از کلاژن استفاده کند.

چندین فایده ی بالقوه که مکمل های کلاژن برای سلامتی ارائه می دهند را می توان نام برد.

برخی از مزایای مکمل کلاژن خوراکی برای سلامتی عبارتند از:

داشتن پوستی بهتر و سالم تر

داشتن پوستی سالم با مکمل خوراکی کلاژن

برخی از افرادی که مکمل های خوراکی کلاژن مصرف می کنند به دنبال بهبود ظاهر و سلامت کلی پوست خود هستند.

بسیاری بر این باورند که مکمل های کلاژن می توانند به کاهش اثرات پیری کمک کنند، مانند افزودن رطوبت به پوست، کاهش چین و چروک و بهبود خاصیت ارتجاعی آن.

شواهدی برای تأیید این ادعاها وجود دارد. به عنوان مثال، در یک مطالعه در مجله تغذیه پزشکی و مواد مغذی، چندین زن مخلوطی حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، کلاژن هیدرولیز شده و اسید هیالورونیک نوشیدند.

این مطالعه نشان داد که در مقایسه با گروه شاهد که این مکمل ها را مصرف نکرده بودند، زنانی که این مکمل را مصرف کردند، عمق چین و چروک های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. هیدراتاسیون و قابلیت ارتجاعی پوست شرکت کنندگان نیز به طور قابل توجهی بهبود یافت.

مطالعه مشابه دیگری در مجله Skin Pharmacology and Physiology Trusted Source به بررسی اثرات مکمل های کلاژن خوراکی بر روی پوست زنان پرداخت.

در این مطالعه، زنان به مدت 8 هفته مکمل کلاژن یا دارونما مصرف کردند. پس از گذشت 8 هفته، زنانی که مکمل خوراکی کلاژن را مصرف کردند، کشش و رطوبت بیشتری در پوست خود داشتند.

همچنین ادعاهایی وجود دارد که کلاژن ممکن است به پیشگیری از بیماری های پوستی مانند آکنه کمک کند.

بهبود سلامت مفاصل

بهبود سلامت مفاصل با مکمل کلاژن

با افزایش سن، مفاصل شروع به شکستن می کنند. به ویژه، غضروف اسفنجی مفاصل شروع به از بین رفتن می کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های کلاژن می توانند به بازیابی یا جلوگیری از زوال غضروف در مفاصل کمک کنند.

یک بررسی تحقیقاتی در مورد مکمل های کلاژن نشان داد که استفاده از مکمل های کلاژن هیدرولیز شده به ارتقای سلامت مفاصل کمک می کند و به طور بالقوه تراکم استخوان را در افراد مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز بازیابی می کند.

بررسی همچنین نشان داد که مصرف مکمل کلاژن خوراکی به کاهش درد مفاصل کمک می کند.

افزایش توده عضلانی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از مکمل های کلاژن ممکن است به افزایش توده عضلانی کمک کند.

در این رابطه یک مطالعه علمی که بر روی ۵۳ مرد انجام شد، اثرات مثبت مصرف مکمل‌ های کلاژن را هنگام ورزش نشان داد. شرکت کنندگان در مطالعه روزانه 15 گرم کلاژن یا یک قرص دارونما مصرف کردند.

شرکت کنندگان به مدت 12 هفته به ورزش منظم پرداختند. در پایان این دوره، کسانی که مکمل‌ های کلاژن مصرف کردند، افزایش توده ی عضلانی و قدرت بیشتری در عضلات خود را نشان دادند که به طور قابل‌توجهی نسبت به افرادی که قرص دارونما مصرف می‌کردند، آشکارتر بود.

محققان این نظریه را مطرح کردند که کلاژن به تحریک تولید پروتئین های مسئول رشد عضلات کمک می کند.

کلاژن خوراکی از تحلیل استخوان جلوگیری می کند

کلاژن مقدار قابل توجهی از ساختار استخوان را تشکیل می دهد و به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک می کند.

با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن، استخوان ‌ها ضعیف ‌تر می شوند، زیرا فرد کلاژن لازم برای محکم نگه داشتن استخوان‌ ها را از دست می‌دهد. این اتفاق می تواند منجر به ایجاد شرایطی مانند پوکی استخوان شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به جلوگیری از کمتر شدن تراکم و کاهش استحکام استخوان کمک کند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه کوچک، زنان به مدت 1 سال مکمل ‌های کلسیم یا کلسیم به همراه کلاژن مصرف کردند.

محققان دریافتند زنانی که کلسیم و کلاژن مصرف می‌کنند سطوح پایین ‌تری از پروتئین مسئول تجزیه استخوان‌ ها در خونشان دارند و استخوان های محکم تری داشتند.

کمک به سلامت قلب

مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به حمایت از سلامت سیستم قلبی و عروقی نیز کمک کند.

در یک مطالعه کوچک از 30 شرکت کننده، نیمی از آنها 16 گرم تری پپتید کلاژن را به مدت 6 ماه مصرف کردند. این گروه شاهد کاهش قابل توجهی در سختی دیواره ی رگ ها و کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول «بد» خون خود بودند.

کاهش سفتی رگ ها می تواند به سلامت قلب و کاهش احتمال بروز سکته کمک کند.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، مصرف مکمل کلاژن خوراکی دارای فواید بسیاری است، از داشتن پوستی زیبا و جوان و بدون چین و چروک گرفته تا کمک به سلامت قلب و استخوان ها و داشتن عضلاتی حجیم تر و محکم تر.

برای داشتن یک سبک زندگی سالم و داشتن بدنی سالم، شاداب و جوان، استفاده از این مکمل مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

توصیه ی ما استفاده از یک مکمل مطمئن و دارای مجوز از وزارت بهداشت است تا از وارد شدن صدمات ناشی از استفاده از مکمل های تقلبی به بدن جلوگیری شود. یکی از این مکمل های رایج و محبوب، مکمل کلاژن خوراکی الن بیوتی Ellen Beauty است و شما می توانید این مکمل را با اطمینان خاطر و به آسانی از فروشگاه اینترنتی جوشونده خریداری و مصرف نمایید.

با آرزوی سلامتی و شادی شما …

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *