آجیل و خشکبار, مقالات آموزنده

آجیل شب یلدا

آجیل شب چله | جوشونده

 شب یلدا یا شب چله چیست؟

شب اول دی ماه را شب یلدا یا شب چله می نامند و مردم از گذشته های دور این شب را جشن می گرفتند. در قدیم این رسم مختص کشاورزان و دهقانان بود، که در پایان برداشت  محصول این رسم را برگزار کرده و به استراحت و شادمانی می‌پرداختند. آن ها میوه خشک و آجیلی را‌ که در طول سال جمع آوری و ذخیره کرده بودند به نام آجیل شب یلدا مصرف می‌کردند. امروزه نیز، این شب که طولانی ترین شب سال نیز هست را بیشتر مردم جشن می‌گیرند و در جمع‌های خانوادگی شرکت می‌کنند.

این شب در فصل زمستان واقع شده است و میوه‌های زمستانی مانند هندوانه و انار و… در این شب صرف می‌شود. همچنین قران و فال حافظ از زمان‌های گذشته تا به امروز در جشن‌های مختلف ایرانیان نقش داشته و خواهد داشت. شب یلدا نیز از این امر مستثنی نیست و بزرگان فامیل این شب را با خواندن قرآن و گرفتن فال حافظ شروع می‌کنند. در برخی از جمع ‌ها نیز شاهنامه خوانی در کنار دیوان حافظ رواج دارد. می توان گفت شب یلدا بهترین مکان برای تعریف داستان ‌ها و قصه گویی است و هدف شب چله جمع کردن افراد فامیل به دور هم و داشتن خاطرات جدید و به یادماندنی است.

شب یلدا با جوشونده

یکی از جذاب ترین بخش شب یلدا، خوراکی های متنوعی است که در این شب صرف می شود. یکی از این خوراکی ها آجیل شب یلدا است.

آجیل شب یلدا چیست؟

تفاوت آجیل یلدا با دیگر آجیل ها در این است که در آن از خشکبار شور استفاده نمی‌کنند، بلکه از تنقلات شیرین مثل برگ زردآلو، توت خشک، کشمش و انجیرخشک و باسلوق و … استفاده می‌کنند. در کنار این خشکبار از مغزهای دیگری همچون پسته، فندق، گردو و… نیز استفاده می‌شود.

آجیل یلدای جوشونده

انواع آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا براساس رسوم مناطق مختلف، سلیقه و علایق مختلف، دارای ترکیبات متفاوتی می باشد. در ادامه به معرفی انواع آجیل شب یلدا می پردازیم:

  • آجیل چهار مغز

یکی از معروف ترین آجیل های شب یلدا آجیل چهار مغز است که ترکیبی از پسته، فندق،بادام درختی و بادام هندی است. این آجیل با وجود این مغزها دارای طبع گرمی است و مناسب ترین خوراکی برای شب های سرد زمستان هستند.

  •  آجیل مشکل گشا

آجیل های شب یلدا تنها حاوی مغز و تخمه ها نمی باشد. امروزه میوه های خشک نیز به خوراکی های این شب اضافه شده اند. البته یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین آجیل ها از زمان مامان بزرگ ها، آجیل مشکل گشا بوده و هست. این نوع آجیل از نخود و کشمش درست شده است. علاوه بر نخود و کشمش، میوه های خشک دیگری مانند انجیر، توت، آلو و زردآلو نیز به آن اضافه شده اند. همچنین می توان از چیپس میوه نیز در آن استفاده کرد.

  • آجیل هفت قلم

آجیل هفت قلم مخلوطی از آجیل چهار مغز و آجیل مشکل گشا می باشد. این آجیل را می توان به صورت های مختلف استفاده کرد.

  • آجیل یلدای جوشونده

این آجیل یک آجیل کامل و سالم و مقوی است و  از مغز بادام ایرانی،  پسته، فندق، مغز گردوی ایرانی، بادام هندی، کشمش سبز قلمی، انجیرخشک دالاهو، توت خشک، نخودچی، برگه زردآلو و برگه قیسی به همراه باسلوق تشکیل شده است.

تمام اقلام این آجیل ایرانی و تازه و خوشمزه بوده و در یک بسته بندی تمیز و زیبا برای شما فراهم شده است.

خواص آجیل یلدا

مصرف آجیل و خشکبار برای سلامتی هر فرد لازم و ضروری است. وجود فیبر بالا در آجیل‌ها برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها نظیر یبوست و پیشگیری از چاقی مفید است. همچنین مصرف آچیل باعث جلوگیری از بروز سرطان ها می شود. همچنین آجیل‌ها منبع سرشار  ویتامین‌هایE  و A و  B، و عناصر معدنی لازم برای بدن مانند روی، منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و البته پروتئین ها هستند. . همچنین آجیل ‌ها دارای خواص زیادی شامل جلوگیری از چروک پوست، درمان افسردگی، جلوگیری از ریزش مو، رفع خستگی، حفظ سلامت استخوان‌ها، افزایش قدرت بینایی و درمان گرفتگی عضلات می شود. در نتیجه گنجاندن آجیل و خشکبار در برنامه جشن ها و میهمانی ها و علی الخصوص شب یلدا، یک انتخاب هوشمندانه، سالم و خوشمزه است.

سخن آخر

شب یلدا و آجیل یلدا از دیرباز تا به امروز جزو یکی از رسم های کهن ایران عزیز ماست که نسل به نسل برگزار شده تا امروز به ما رسیده است. بی شک هدف از این مراسم صله رحم و دید و بازدید آشنایان و خانواده به همراه برنامه های شادی آفرین و آموزنده و البته خوردن خوراکی های مفید و سلامت بخش می باشد.

ما باید به این درایت و کاردانی پیشینیان خود افتخار کرده و نکته دانی و انتخاب های درست آنان را قدردان باشیم و هر چه بیشتر در حفظ فرهنگ و رسوم درست ایرانی خود، که تضمین کننده هویت ملی ماست، کوشا باشیم.

 شما می‌توانید آجیل شب یلدای خود را خیلی راحت و همین حالا، به صورت اینترنتی، باکیفیت و سالم و با قیمت مناسب از سایت جوشونده تهیه کنید و امسال هم مثل هر سال، در کنار خانواده و عزیزانتان لحظات شاد و بیادماندنی داشته باشید.

افتخار می کنیم که بخشی از خاطرات شیرین و بیادماندنی شما باشیم …

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود