موضوعات روز

سویه جدید کرونا امیکرون چیست؟

امیکرون چیست | جوشونده

در تاریخ 5 آذر 1400 (26 نوامبر 2021) از سوی سازمان بهداشت جهانی، گونه‌ی جدید و جهش یافته‌ی ویروس کرونا به نام ” امیکرون یا اومیکرون ” (Omicron) به جهانیان معرفی شد. دانشمندان و سازمان جهانی بهداشت هنوز نظر قطعی خود را در خصوص گونه ی جدید ویروس کرونا یعنی امیکرون اعلان نکرده اند. با این حال در این مقاله سعی داریم تمام اخبار علمی منتشر شده در این باره را جمع آوری کرده و با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

امیکرون چیست؟

گونه ی جدید ویروس کرونا که به نام پانزدهمین حرف الفبای یونانی، اُمیکرون نامیده شده، در روزهای اخیر در مناطقی از کشور آفریقای جنوبی ظاهر شد که در آن مناطق کمتر کسی واکسن کرونا زده است.

این گونه یک ویروس جهش یافته از ویروس کرونا است. جهش به معنی تغییر در کد ژنتیکی ویروس است که ویروس می‌تواند از این طریق دستگاه ایمنی بدن افراد را بهتر دور زده و فریب بدهد. تحقیقات جدید حاکی از آن است که در بخش میخ‌ مانند ویروس اُمیکرون، که وارد سلول‌ های انسانی می ‌شود، ۳۲ جهش انجام شده است.

این ساختارهای میخ‌ مانند در ویروس‌ ها «پروتئین سُنبُله» نامیده می‌شوند. در ادامه تصویر سه بعدی از جهش های ایجاد شده در ویروس سویه ی امیکرون و سویه ی دلتا آورده شده است.  در این تصویر مشخص است که جهش های امیکرون بسیار بیشتر از نوع دلتا است.

اُمیکرون | جوشونده

آیا سرعت انتقال امیکرون بالاتر است؟

هنوز مشخص نیست که آیا امیکرون در مقایسه با انواع دیگر ویروس کرونا، از جمله دلتا، قابل انتقال تر است یا خیر (به عنوان مثال، راحت تر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود). تعداد افرادی که آزمایش کرونا در آن ها مثبت بوده است، در مناطقی از آفریقای جنوبی که تحت تأثیر این جهش جدید قرار گرفته است، افزایش یافته است، اما مطالعات اپیدمیولوژیک در حال انجام است تا آشکار شود قدرت سرایت این گونه چه تفاوت های با گونه های قبل دارد.

آیا مبتلایان  کرونا با امیکرون وضع وخیم تری خواهند داشت؟

هنوز کاملا آشکار نشده است که آیا عفونت با امیکرون باعث بیماری شدیدتر نسبت به  سایر انواع گونه های کرونا از جمله دلتا می شود یا خیر. داده های اولیه حاکی از آن است که میزان بستری های بیمارستانی در آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اما این ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد آلوده باشد، نه به دلیل عفونت خاص با امیکرون. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با اومیکرون با سایر انواع متفاوت است. البته افراد درگیر بیشتراز دانشجویان دانشگاه بوده اند، یعنی افراد جوان‌ ترکه در گونه های قبلی از ایمنی بیشتری برخوردار بوده اند.

با اینحال اعلام نظر قطعی در خصوص میزان شدت نوع Omicron به روزهای آتی موکول شده است.

طبق گفته دانشمندان تعداد جهش‌های اُمیکرون نسبت به کرونای اولیه دو برابر است که این می‌تواند بالقوه به معنی واگیردارتر بودن آن باشد اما این امر هنوز ثابت نشده است.

مصونیت افراد مبتلا به گونه های قبلی این ویروس در مقابل امیکرون چقدر است؟

شواهد اولیه نشان می‌دهد خطر ابتلای مجدد به اُمیکرون در افرادی که قبلا مبتلا به کرونا شده اند زیاد است. یعنی افرادی که قبلاً COVID-19 داشته‌اند می ‌توانند راحت‌ تر با Omicron مجدداً آلوده شوند، البته اظهار نظر قطعی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

آیا واکسن های موجود در مقابل اومیکرون ایمنی لازم را برخوردارند؟

گزارش ها و نگرانی های سازمان بهداشت جهانی حاکی از تاثیر کمتر محافظتی واکسن های موجود در بازار است. استفان بانسل، رئیس شرکت مدرنا در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز ابراز کرده است که واکسن‌ های موجود علیه کووید-۱۹ بعید است مانند موارد گذشته در برابر سویه جدید کرونا مؤثر باشند و احتمال دارد که مجبور شوند اصلاحاتی روی محصول فعلی واکسن‌ های کرونا انجام دهند.

واکسن کرونا | جوشونده

با این حال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که واکسن، یکی از راه های مطمئن در کاهش شدت بیماری و مرگ و میر است. در آزمایش ‌های اولیه با این نمونه‌ ها، پادتن‌ افراد آلوده‌ای که سپس واکسینه شده بودند، قادر به خنثی کردن شکل مصنوعی از ویروس سویه امیکرون در آزمایشگاه بود که این نشانه خوبی است.

آزمایش PCR برای این گونه جدید هم مورد استفاده قرار می گیرد؟

طبق اظهار نظر سازمان بهداشت جهانی آزمایش ‌های PCR برای تشخیص عفونت، از جمله عفونت با امیکرون نیز مورد استفاده است و کاربرد دارد.

چه درمانی برای اُمیکرون تجویز می شود؟

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌ های گیرنده IL6 همچنان برای مدیریت بیماران مبتلا به COVID-19 شدید نیز مؤثر هستند. مطالعه ی سایر درمان ‌ها با توجه به تغییرات بخش‌ هایی از ویروس در نوع Omicron در حال انجام است.

چه مطالعاتی در خصوص گونه امیکرون در حال انجام است؟

در حال حاضر، WHO یا سازمان بهداشت جهانی در حال هماهنگی با تعداد زیادی از محققان در سراسر جهان است تا  درک بهتری از Omicron ایجاد شود. مطالعاتی که در حال حاضر یا به زودی در حال انجام است شامل ارزیابی مطالعه در مورد قابلیت انتقال، شدت عفونت (شامل علائم)، عملکرد واکسن ‌ها و آزمایش‌ های تشخیصی و اثربخشی درمان ‌ها است.

وجود اومیکرون در چه کشورهایی گزارش شده است؟

در حال حاضر به طور رسمی در سازمان بهداشت جهانی آماری از افراد مبتلا به این گونه جدید گزارش نشده است ولی در منابع خبری علاوه بر آفریقای جنوبی در کشورهای ایالات متحده، آلمان، عربستان سعودی و استرالیا موارد ابتلا به امیکرون گزارش شده است.

دوزهای واکسن ایران | جوشونده

توصیه های سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می کند که برای کاهش خطر ابتلا به COVID-19 اقداماتی از قبیل رعایت بهداشت عمومی و اجتماعی مانند پوشیدن ماسک مناسب، بهداشت دست، فاصله گذاری اجتماعی، بهبود تهویه فضاهای داخلی، اجتناب از فضاهای شلوغ و واکسینه شدن را به جد رعایت کنند.

 

منابع مورد استفاده:

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود