پوست و مو

فواید روغن آرگان برای پوست

فواید روغن آرگان برای پوست

فواید روغن آرگان برای پوست : روغن آرگان برای قرن‌ها یکی از مواد اصلی آشپزی در مراکش بوده است، نه تنها به دلیل طعم لطیف و آجیلی آن، بلکه به دلیل طیف گسترده ‌ای از مزایای بالقوه آن برای سلامتی. این روغن گیاهی طبیعی از هسته ی میوه درخت آرگان به دست می آید. اگرچه روغن آرگان بومی مراکش است، اما اکنون در سراسر جهان برای انواع کاربردهای آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می شود.

فواید روغن آرگان برای پوست و مو

1- از آسیب های خورشید محافظت می کند

زنان مراکشی مدت‌ هاست که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب ‌های آفتاب استفاده می‌کنند، این قابلیت روغن آرگان توسط یک منبع مورد اعتماد علمی در سال 2013 مورد تایید قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید کمک می کند. این قابلیت باعث جلوگیری از سوختگی و هیپرپیگمانتاسیون (لکه های پوستی) در پوست در برابر تابش خورشید می شود.. در درازمدت، این روغن حتی ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان پوست، از جمله ملانوم کمک کند.

برای بهره مندی از این فواید می توانید مکمل های روغن آرگان را به صورت خوراکی مصرف کنید یا روغن را به صورت موضعی روی پوست خود بمالید.

2-پوست را مرطوب می کند.

روغن آرگان شاید بیشتر به عنوان مرطوب کننده استفاده شود. به همین دلیل است که اغلب در لوسیون ها، صابون ها و نرم کننده های مو یافت می شود. می توان آن را به صورت موضعی یا خوراکی همراه با مکمل های روزانه برای اثر مرطوب کنندگی پوست مصرف کرد. این موضوع تا حد زیادی به لطف وجود ویتامین E فراوان در روغن آرگان است که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است و می تواند به بهبود حبس شدن آب و حفظ رطوبت در پوست کمک کند.

3- تعدادی از بیماری های پوستی را درمان می کند.

روغن آرگان حاوی تعداد زیادی خواص درمانی از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این خواص به کاهش علائم تعدادی از بیماری های التهابی مختلف پوست مانند پسوریازیس و روزاسه کمک می کند.

برای رسیدن به بهترین نتیجه، روغن آرگان خالص را مستقیماً روی لکه های پوستی که تحت تأثیر پسوریازیس قرار گرفته اند، بمالید. روزاسه را می توان با مصرف مکمل های خوراکی آرگان به بهترین نحو درمان کرد.

فواید روغن آرگان

4- آکنه را درمان می کند.

آکنه هورمونی اغلب نتیجه سبوم اضافی است که توسط هورمون ها ایجاد می شود. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که می تواند به طور موثر مقدار سبوم روی پوست را تنظیم کند. این اتفاق می تواند برای درمان انواع مختلف آکنه مفید بوده و کمک کند پوستی صاف تر و آرام تر داشته باشید.

برای این منظور، حداقل دو بار در روز روغن آرگان یا کرم های صورت حاوی روغن آرگان را مستقیماً روی پوست خود بمالید. شما باید بعد از چهار هفته شروع به دیدن نتایج کنید.

 

5- عفونت های پوستی را درمان می کند.

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان برای درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان دارای خواص ضد باکتریایی و قارچ کش است و توانایی کمک به درمان و پیشگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی پوست را دارد.

روغن آرگان را حداقل دو بار در روز به صورت موضعی روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

6. بهبود زخم را بهبود می بخشد.

آنتی اکسیدان ها به وضوح یک نیروی قدرتمند طبیعت هستند. ترکیب قوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آرگان می تواند برای کمک به بهبود سریع تر زخم ها و بریدگی ها استفاده شود. می توانید به طور منظم از مکمل های روغن آرگان استفاده کنید تا این مزیت را در سراسر بدن خود تجربه کنید.

7- درماتیت آتوپیک را تسکین می دهد.

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی شایع با علائمی مانند خارش و قرمزی پوست است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده می تواند به درمان علائم کمک کند. ویتامین E و خواص التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان هر دو می توانند به این اثر تسکین دهنده منجر شوند.

یک مطالعه چاپ شده در یک منبع معتبر برای درمان بیماران درماتیت با دارونما یا ویتامین E خوراکی انجام شد که به وفور در روغن آرگان وجود دارد. محققان دریافتند شرکت ‌کنندگانی که ویتامین E دریافت کرده‌اند، کاهش قابل توجهی در علائم مشاهده کردند.

8- اثرات ضد پیری دارد.

روغن آرگان از دیرباز به عنوان یک درمان ضد پیری استفاده می شود. یک مطالعه ی جدید با شرکت کنندگان یائسه توانست این ادعا را تأیید کند. محققان دریافتند که ترکیبی از روغن آرگان خوراکی و آرایشی منجر به افزایش قابل توجهی در انعطاف پذیری پوست می شود. استفاده از آرگان یک درمان موثر ضد پیری است.

شما می توانید با استفاده مستقیم از روغن آرگان روی پوست، مصرف منظم مکمل های خوراکی یا هر دو، از این فواید بهره مند شوید.

9- چربی پوست را کاهش می دهد.

برخی از ما به طور طبیعی پوست چرب تری نسبت به دیگران داریم. کسانی که اغلب دارای پوست چرب هستند برای خلاص شدن از شر براق شدن روغنی که ممکن است ایجاد شود، تلاش می کنند. به لطف قابلیت‌های کاهش سبوم روغن آرگان، می‌توان به کاهش سبوم کل و کاهش چربی پوست کمک کرد

بر اساس مطالعات علمی، استفاده دو بار در روز از روغن یا کرم حاوی روغن آرگان باعث کاهش فعالیت قابل توجه سبوم و چربی پوست در عرض تنها چهار هفته می شود.

10- از ترک های پوستی جلوگیری و آن ها را کاهش می دهد.

ترک های پوستی به ویژه در دوران بارداری شایع هستند، اما هر کسی می تواند آن را تجربه کند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که کرم آب در روغن حاوی روغن آرگان خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. این به پیشگیری و درمان زود هنگام ترک های پوستی کمک کرد.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای دیدن بهترین نتیجه، این کار را به محض اینکه مشکوک به دیدن یا شروع علائم کشیدگی در پوست خود شدید، انجام دهید.

عوارض و خطرات روغن آرگان

استفاده از روغن آرگان عموماً برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی را در نتیجه استفاده از آن تجربه کنند. در صورت استفاده موضعی روغن آرگان ممکن است پوست را تحریک کند. برای جلوگیری از این امر، باید روغن آرگان را روی یک تکه کوچک از پوست که به راحتی پنهان می شود و قابل دید نیست آزمایش کنید تا مطمئن شوید که پوست شما را تحریک نمی کند. زمانی که روغن آرگان به صورت خوراکی مصرف شود، ممکن است باعث ناراحتی گوارشی از جمله حالت تهوع، گاز یا اسهال شود. همچنین ممکن است باعث از دست دادن اشتها یا نفخ شود و برخی از افراد ممکن است واکنش‌های پوستی مانند راش یا جوش‌های آکنه را تجربه کنند.

در موارد بسیار نادر، افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را نسبت به مکمل خوراکی روغن آرگان تجربه کنند. اینها شامل گیجی، مشکل در خوابیدن، کسالت عمومی، هیجان بیش از حد، افسردگی و بی قراری است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فورا مصرف روغن آرگان را قطع کنید.

به هر حال، روغن آرگان چه به صورت موضعی و چه خوراکی، برای اکثر افراد بی خطر است.

فواید روغن آرگان

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/argan-oil-for-skin

 

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *