طب سنتی, گیاهان دارویی

درمان جوش صورت و شوره سر با روغن درخت چای

کمتر کسی است که به زیبایی و سلامت پوست و موی خود اهمیت بدهد و نام روغن درخت چای را نشنیده باشد. این روغن فواید بسیاری برای پوست و مو دارد و حتی پزشکان هم آن را توصیه می‌ کنند.

در این مقاله با استناد به مقالات علمی به خواص و فواید روغن درخت چای برای پوست و مو اشاره خواهیم کرد.

درمان جوش‌ های صورت

طبق تحقیقات علمی یکی از خواص روغن درخت چای و شاید مهم‌ ترین تأثیر روغن درخت چای بر پوست صورت درمان جوش‌های صورت است. بر اساس یک پژوهش انجام گرفته در کشور استرالیا، یک ترکیب حاوی ۵ درصد روغن درخت چای به‌اندازه کرم ‌ها و داروهای شیمیایی داروخانه‌ ای در درمان آکنه و جوش مؤثر است. روغن درخت چای توایایی کاهش میزان باکتری‌ های روی پوست را دارد و با کاهش التهاب پوست، به بهبود جوش‌ ها کمک می کند. روغن درخت چای تا حد زیادی به درمان جوش ‌های چرکی و دردناک، درمان جوش های زیرپوستی و درمان جوش های پیشانی کمک می‌کند؛ که البته بای شیوه صحیح مصرف آن رعایت گردد.

درست است که روغن درخت چای خواص ضد باکتریایی قوی دارد و با همین خواص به جنگ جوش ‌ها می‌رود، اما علت جوش زدن ما فقط باکتری ‌ها نیستند. در پوست ‌های چرب که مستعد جوش زدن هستند، میزان اسید لینولئیک پایین است و به همین علت سیبوم یا چربی پوست چسبنده می‌ شود و منافذ را می‌ بندد و باعث ایجاد جوش می‌ شود. به همین دلیل ما علاوه بر روغن درخت چای به یک روغن حامل مناسب پوست چرب و مستعد آکنه نیاز داریم که با میزان بالای اسید لینولئیک داخل خود چربی پوست را به تعادل برساند و از بسته شدن منافذ جلوگیری کنید. علاوه بر این روغن درخت چای یک روغن اسانسی بسیار قوی است که نباید به‌ تنهایی به روی پوست استفاده شود زیرا باعث التهاب، قرمزی، خارش، سوزش و حتی خشک و چروک شدن پوست خواهد شد. این مطلب از این جهت نیز اهمیت دارد که بر خلاف برخی گفته ی برخی افراد که انتظار دارند روغن درخت چای خالص را استفاده نمایند، روغن خالص نه تنها کارایی لازم را ندارد، بلکه به پوست آسیب می زند. هر ۱۰ قطره روغن درخت چای را باید با سه قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کرد و هر شب در آخرین مرحله روتین پوستی دو تا چهار قطره از این ترکیب بر پوست تمیز ماساژ داده داد. نیازی به شست‌ و شو روغن‌ ها از روی پوست نیست و تا صبح جذب پوست خواهند شد. پس از استفاده از این ترکیب ۱۰ تا ۱۲ ساعت بعد در نور خورشید قرار نگیرید و صبح روز بعد از یک ضد آفتاب قوی پیش از خروج از منزل استفاده کنید. با استفاده از این ترکیب نه ‌تنها جوش ‌ها بهبود می ‌یابند بلکه با تعادل رساندن چربی و رطوبت پوست شما لطافت و شفافیت نیز به پوستتان برمی ‌گردد.

روغن درخت چای فروشگاه گیاهان دارویی جوشونده، برای راحتی و کارایی بهتر، با نسبت مناسب با روغن حامل مخلوط شده و احتیاجی به مخلوط کردن آن با روغن دیگر نیست.

درمان جای جوش و لک جوش

روغن درخت چای برای از بین بردن لکه ‌های قهوه ا‌ی جای جوش تا حدودی مؤثر است ولی متأسفانه برای درمان فرورفتگی جای جوش و از بین بردن چاله‌ های جای جوش تأثیری ندارد زیرا برای بهبود فرورفتگی ناشی از جوش پوست نیاز به ترمیم شدن و بازسازی سلولی دارد که از عهده روغن درخت چای خارج است.

خواص علمی روغن درخت چای برای مو

شوره سر یکی از شایع ‌ترین مشکلات مو است. طبق یک تحقیق کلینیکی انجام گرفته روی ۱۲۶ نفر، روغن درخت چای به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی خود به رفع شوره سر کمک می ‌کند. شرکت‌ کنندگان در این تحقیق با استفاده چهار هفته ‌ای از ترکیب حاوی ۵ درصد روغن درخت چای تا ۴۱ درصد کاهش شوره را مشاهده کردند. روغن درخت چای علاوه بر این که به درمان شوره و خارش سر کمک می ‌کند، پوسته ‌پوسته شدن کف سر، چربی بیش از حد پوست سر و قرمزی و التهاب کف سر را بهبود می‌ بخشد. برای بهبود شوره سر هفته‌ ای دو تا سه بار و تا 4 هفته، 10 قطره روغن درخت چای را به کف سر ماساژ دهید و بگذارید دو تا سه ساعت روی پوست سر بماند و سپس با شامپوی شست ‌و شو دهید.

روغن درخت چای مناسب

روغن درخت چای عطاری‌ ها در بسیاری موارد اصلا روغن درخت چای نیستند. روغن درخت چای از درختی که بومی استرالیا است به روش تقطیر با بخار آب تهیه می ‌شود و امکان تولید آن در ایران در حال حاضر وجود ندارد و بدون اغراق می ‌توان گفت اکثر روغن‌ های ارائه ‌شده در عطاری‌ ها روغن درخت چای اصل نیستند. برای تهیه یک روغن گیاهی اصل و قابل اطمینان، توجه به استاندارد ها و مجوزهای شرکت ارایه کننده بسیار مهم است.

روغن ها و عصاره های گیاهی در فروشگاه اینترنتی گیاهان دارویی جوشونده  با برند “دکتر زرقانی” ارایه می شوند که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و دارای استانداردها و مجوزهای لازم می باشد.

پس همین حالا و با خیال راحت می توانید این روغن مفید و پرفایده را به صورت اصل از فروشگاه گیاهان دارویی جوشونده تهیه بفرمایید.

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *