مقالات آموزنده

خواص، ترکیبات و طرز دم کردن چای ماسالا

خواص، ترکیبات و طرز دم کردن چای ماسالا

خواص، ترکیبات و طرز دم کردن چای ماسالا

به جز سینما، موسیقی و غذا، هند برای فرهنگ و تنوع چای خود در جهان شناخته شده است. یکی از  چای های معروف هند، چای ماسالا است. ماسالا از ترکیب برخی ادویه ها و مواد تشکیل شده است که علاوه بر طعم دلنشین و عطر خود، کمک می کند تا از انواع خاصی از بیماری ها پیشگیری شود و تناسب اندام و سلامت افراد حفظ شود. چای ماسالا از دارچین، فلفل سیاه، زنجبیل، ریحان، هل و بسیاری دیگر از ادویه ها تشکیل شده است. چای ماسالا به دلیل خواص مفید برای سلامتی و طعم و عطر بدیع آن در سراسر جهان به طور گسترده استفاده می شود.

در هند می توان انواع چای ماسالا از کشمیری تا چای سلیمانی را یافت. مزایای سلامتی چای ماسالا غیرقابل شمارش است.

خواص و فواید چای ماسالا

  • آنتی اکسیدان قوی

چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. از آنجایی که از چندین ادویه تشکیل شده است، به افراد کمک می کند تا با بیماری هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، سرطان و کلسترول مبارزه کنند و فشار خون و ضربان قلب خود را کنترل کنند.

  • تقویت کننده ایمنی بدن

از آنجایی که چای ماسالا حاوی دارچین و برگ های ریحان است، بهترین تقویت کننده ایمنی طبیعی در تمام دوران محسوب می شود. این چای کمک می کند تا از برخی بیماری ها پیشگیری شود.  برای سال‌های طولانی از دارچین و ریحان برای جلوگیری از حملات قلبی شدید، لخته شدن خون و غیره استفاده شده است.

  • بهبود هضم غذا

سوء هاضمه یکی از مشکلات بسیار شایع است. چای ماسالا با دارچین راه حل مناسبی برای رفع این مشکل است. چای ماسالا با ترکیبات متنوع خود  به بدن کمک می کند تا هضم، مشکلات مربوط به کلیه و سایر بیماری های مزمن را بهبود ببخشد. همچنین این چای فوق العاده شاداب کننده است و به دور نگه داشتن استرس کمک می کند.

  • بهبود سرطان

بر اساس مطالعات مختلف، چای ماسالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود تا حدی به پیشگیری از سرطان کمک می کند. موادی مانند ریحان، میخک و دارچین به بدن انرژی می دهد تا با سلول های سرطانی مبارزه کند.

  • کمک به سلامت قلب

چای ماسالا برای بیماران قلبی بهترین چای است. دارچین یکی از ادویه های دارویی ضروری است که کلسترول بد بدن را کاهش می دهد و فشار خون را حفظ می کند. علاوه بر این، از سلامت کلی قلب مراقبت می کند.

  • کمک به بهبود درد مفاصل

درد مفاصل یکی از شایع ترین مشکلات سالمندان است. از آنجایی که افراد بعد از 45 سالگی شروع به از دست دادن تراکم استخوان می کنند، این امر باعث ضعیف شدن سلامت استخوان آن ها می شود. دو ماده اصلی میخک و زنجبیل در چای ماسالا مطمئناً به بهبود درد سالمندان کمک می کند. چای ماسالا با خواص ضد التهابی خود و افزایش گردش خون باعث کاهش درد در بدن می شود.

  • رفع اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی دیگر از مشکلات عمده در میان افراد به ویژه افراد در حال رشد است. اما نگران نباشید، می‌توانید آن را با چای ماسالا مدیریت کنید. نوشیدن چای ماسالا قبل از خواب می تواند در شرایط اختلال خواب معجزه کند.

  • چلوگیری از دیابت

دیابت یکی دیگر از مشکلات شایع جوامع امروزی است. اجازه دهید بگوییم که اگر دیابت به موقع کنترل نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. دیابت شدید و مزمن است و می تواند منجر به چندین مشکل دیگر برای سلامتی شود. مانند بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، فشار خون و بسیاری موارد دیگر. نوشیدن چای ماسالا بدون شیر می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد، متابولیسم را افزایش دهد و سطح قند خون را کنترل کند.

  • درمان آلزایمر و زوال عقل

در بیماری هایی مانند آلزایمر، چای ماسالا به همراه رزماری می تواند معجزه کند. این چای حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید کارنوزیک است که به جلوگیری از آسیب رساندن سموم به مغز سالمندان کمک می کند. همچنین برای سالمندانی که از یک بیماری تخریب کننده عصبی مانند زوال عقل رنج می برند بهترین است.

  • کنترل مشکلات تنفسی

افرادی که آسم دارند یا دچار سایر مشکلات تنفسی هستند بهتر است هر روز از چای ماسالا با اکالیپتوس استفاده کنند. این چای  همچنین در پیشگیری از سرماخوردگی منظم، سرفه و تب خفیف بسیار مفید است. سالمندانی که دیابت دارند باید چای اکالیپتوس را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

چای ماسالا | جوشونده

ترکیبات کلیدی چای ماسالا و ارزش غذایی آنها

  • ریحان

ریحان پر از ویتامین ها و مواد معدنی است. ویتامین  A،C  و K و مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین و فیبر. سرماخوردگی، آسم، گلودرد و سایر مشکلات تنفسی را که به اختلالات گوارشی کمک می کنند، تسکین می دهد. ضد عفونی کننده است و سطح قند خون را کنترل می کند.

  • دارچین

سرشار از ویتامین های  A، K، منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسترول، فیبر غذایی، پروتئین، کربوهیدرات و کالری است. دارای خواص ضد التهابی، سرشار از آنتی اکسیدان، کاهش دهنده ی سطح قند خون، مفید در بیماری های عصبی و مفید برای مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی است.

  • میخک

میخک منبع عالی انرژی، پروتئین، فیبر غذایی و کربوهیدرات است. همچنین سرشار از ویتامین هایی مانند فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K است. میخک به بهبود سلامت کبد کمک می کند، باکتری ها را می کشد، دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است و به استخوان ها استحکام می بخشد.

  • رازیانه

رازیانه یکی از دانه های بسیار مغذی است که سرشار از کالری، فیبر، ویتامین  C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و منگنز است.

  • هل

هل از دیرباز به دلیل عطر خوب خود در آشپزی و کاربردهای دارویی  بسیار، در نزد مردم شناخته شده است. هل سرشار از ویتامین ها، الکترولیت ها، انرژی، کربوهیدرات ها و مواد معدنی مانند مس، آهن، روی، فسفر، منیزیم و کلسیم است.

علاوه بر ریحان، دارچین، میخک، رازیانه و هل که اجزای اساسی چای ماسالا هستند، از فلفل سیاه، جوز هندی و زنجبیل هم می توان در این چای معطر و پرفایده استفاده کرد.

چای ماسالا | جوشونده

طرز دم کردن چای ماسالا

 چای  ماسالا با داشتن ترکیبات متنوع و مفید خود، علاوه بر عطر و طعم بی نظیر، دارای خواص فوق العاده ای است. اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند در هنگام دم کردن آن از افزودنی های دیگری مانند شیر و عسل نیز استفاده کنند.

در ادامه به دو روش دم کردن چای ماسالا اشاره می کنیم:

 

روش اول دم کردن چای ماسالا

طرز دم کردن چای ماسالا به روش اول به این شکل است که برای دم کردن این چای هندی به جای آب از شیر استفاده می شود. در این روش دم کردن باید ابتدا مقداری شیر را گرم کرده به طوری که سر ریز نشود و سپس مقداری چای سیاه را به آن اضافه نمود.

در مرحله بعد، وقتی که چای سیاه با شیر جوشانده شد، باید به اندازه دو قاشق از پودر چای ماسالا را به آنها اضافه کرده و بعد از چند دقیقه دم کشیدن، چای را میل کرد.

 

روش دوم دم کردن چای ماسالا

در روش دوم دم کردن چای ماسالا ابتدا باید ابتدا شیر را گرم کرد و سپس دو قاشق از پودر این چای را به شیر اضافه کرد و اجازه داد تا محلول آماده شده به مدت چند دقیقه روی حرارت کم دم بکشد و سپس آن را میل کرد.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله حتماً با فواید بی نظیر چای ماسالا و ترکیبات اصلی آن آشنا شده اید. چای ماسالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود یکی از بهترین نوشیدنی های سالم محسوب می شود. نوشیدن یک فنجان چای ماسالا می تواند از ابتلای شما و عزیزانتان به بیماری های خاص جلوگیری کند. از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا جلوگیری از سرطان، چای ماسالا راه حلی برای همه این مشکلات است. نوشیدن این چای را بخشی از زندگی خود قرار دهید و با اصلاح سبک زندگی خود، همیشه سالم و تندرست بمانید. مانند هر غذا یا نوشیدنی دیگر، چای ماسالا نیز در صورت مصرف بیش از حد می تواند مضرات خود را داشته باشد. پس تعادل را در نوشیدن آن رعایت کنید.

به امید سلامتی و شادمانی شما عزیزان…

خواندن این مقالات به شما توصیه می شود

چای رویبوس | جوشونده
گیاهان دارویی

فواید چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس (تلفظ ROY-boss) یک چای گیاهی قرمز رنگ است که از برگ های تخمیر شده درختچه ی Aspalathus linearis، که یک گیاه بومی آفریقای جنوبی است به دست می آید.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *